Flip Social is een tradingapplicatie die in Facebook werd geïnstalleerd door Geojit, de Indiase dochter van BNP Paribas. Vanaf nu kunnen klanten hun beursverrichtingen op de beurs van Mumbai dus rechtstreeks uitvoeren via het sociale netwerk! Of wie er minder in beslagen is, kan de kneepjes van trading onder de knie krijgen dankzij een simulatiespel. Het Indische subcontinent telt met meer dan 78 miljoen leden in de eerste drie maanden van 2013 het grootste aantal Facebook-aanhangers ter wereld als we de VS niet meerekenen. Voor banken en financiële instellingen zijn dat potentiële jonge klanten. Geojit, de Indiase dochter van BNP Paribas, heeft zich dan ook toegespitst op de sociale media en er een … tradingplatform gecreëerd! De nieuwe app, Flip Social, heeft al 102 600 fans op Facebook en bestaat ook al in een tradingmodule voor mobiele dragers. Voor Geojit is de app een logische evolutie. Beleggers kunnen er beurstransacties mee uitvoeren op de beurs van Bombay met behulp van hun gewone inloggegevens. Daarnaast maakt de app neofieten vertrouwd met trading dankzij een simulatiespel. Wekelijks worden trouwens de beste traders – wie de hoogste fictieve winst heeft gemaakt - beloond. De app zal in de toekomst ook uit uitgerust worden met virtuele tradingklassen en een lexicon met beurstermen. Via het platform kun je nu al een account openen bij Geojit. Iedereen kan aan het virtuele ‘spelletje’ deelnemen, zowel klanten als niet-klanten. Je krijgt een basisbedrag waarmee je je portefeuille samenstelt. Spelen kan enkel als de Indiase beurs open is. Bovenaan de pagina defileren de beurskoersen in real time. Ook die van buitenlandse markten. Het is zelfs mogelijk om de snelheid van de banner aan te passen. Dat kan overigens ook in de ‘reële’ versie. Wat de echte tradingapp op Facebook betreft, en andere vergelijkbare apps die er kunnen bij komen – The Economic Times Report heeft het over een tiental –, is het nog gissen naar de impact van eventuele guidelines die de Indiase marktregulator SEBI voor ogen heeft. De marktregulator zou beursgenoteerde bedrijven richtlijnen kunnen opleggen voor de verspreiding van niet-openbare informatie op Facebook of Twitter die de dagdagelijkse trading kan beïnvloeden (wat in de VS al het geval is). Momenteel is er nog niets in die richting gebeurd. Geojit, een baanbreker als het over tradingplatformen op Facebook gaat, denkt eraan geld te puren uit zijn knowhow in deze materie. De algemeen directeur van Geojit verklaarde dat de Indiase dochter van BNP Paribas momenteel nog wel de intellectuele eigendom bezit van de app, maar dat het in de toekomst niet uitgesloten is dat ze haar expertise aanwendt voor de ontwikkeling van soortgelijke applicaties voor andere beurshuizen of financiële instellingen. Vandaag gebeurt bij Geojit 37 % van alle beurstransacties via het internet en slechts 8% via het mobiele platform. Vraag blijft in elke mate trading via Facebook zal aanslaan. Twee maanden na de lancering is het nog te vroeg om de cijfers te bekijken.