Hot news in januari bij Tumblr: de ‘sponsored trending blogs’. Vraag is of deze nieuwe vorm van reclame de moeite loont voor merken...
In mei 2013, enkele weken na de overname door Yahoo!, maakte het sociale netwerk Tumblr – dat maandelijks meer dan 25 miljoen bezoekers verwelkomt – een nieuw businessmodel bekend: in de blog flow reclameposts publiceren. Een van de eerste klanten was provider AT&T, de bank Capital One, Universal Pictures of Ford Motor. Deze nieuwe vorm van publiciteit ging vóór de overname in april van start bij wijze van experiment.
Januari 2014 luidde de komst in van een nieuwe soort reclameboodschappen, ditmaal in de mobiele app van Tumblr, die beschikbaar is voor iPhone, Android en Windows Phone. In welke vorm? De reclameboodschappen vind je onder de tab ‘Explore’. Ze zien er net hetzelfde uit als de ‘trending blogs’ die in de flow van de mobiele apps worden weergegeven. Eén verschil: een subtiel ‘dollarteken’ verklapt dat het om een promotionele post gaat.
Volgens Lee Brown, hoofd marketing en reclame, zijn mobiele platformen een vruchtbare bodem om reclame te maken op Tumblr. Het is ook hoog tijd, want in 2012 bedroegen de reclame-inkomsten van de service van David Karp amper 13 miljoen dollar.
Of dit een rendabele investering is? Tumblr heeft ongetwijfeld geleerd uit de fouten van zijn voorgangers, in de eerste plaats Facebook en zijn ‘Sponsored Stories’. Tumblr zal waarschijnlijk niet gebukt gaan onder de kritiek over de aanslag op het privéleven die Facebook trof. Toch nemen bureaus om twee redenen nog altijd een afwachtende houding aan. Enerzijds betreuren sommige bureaus een gebrek aan nauwkeurigheid van het doelpubliek (het gebruikersprofiel is soms ondoorzichtig). Anderzijds aarzelen ze om hun merk in blogs te plaatsen, waarvan een groot deel erotisch getinte artikels verspreidt. In juli reageerde Yahoo! op deze terughoudendheid. Dit soort content is vanaf nu niet meer te zien op mobiele platformen zoals iOS of Android. Tumblr poetst een groot deel van de content op te beantwoorden aan de policy van de mobiele besturingssystemen. Op die manier is de weergave van reclameberichten ‘geruststellender’.