Mobiel bankieren via tablets is in opmars. Tegen 2016 zal het fenomeen nog 40% aan populariteit winnen volgens het recente 2012 Tablet and Banking Report van Javelin. Hoog tijd dus voor banken om mee op de kar te springen... Specialisten voorspellen dat de traditionele portable binnen dit en vier tot vijf jaar heeft afgedaan. De reden valt te zoeken bij het succes van tablets. Alleen al in 2012 zouden er 126,6 miljoen stuks van verkocht worden volgens een recent onderzoek van studiebureau IHS iSupply. Dat is een groei met 56 % ten opzichte van 2011, toen er 82 miljoen tablets over de toonbank gingen.
Banken bieden vandaag al mobiele apps aan voor smartphones, maar die zijn jammer genoeg zelden aangepast voor tablets (die een groter scherm hebben). Een fout die sommige banken hebben rechtgezet (of ze zijn ermee bezig) en nu zelfs specifieke en veel completere apps aanbieden.
De Deense Jyske Bank is zo een bank. Haar speciale app voor tablets (iPad) bevat de belangrijkste kenmerken van de app voor smartphones, plus functionaliteiten zoals de mogelijkheid om meerdere computers aan te sluiten en een dashboard met personaliseerbare widgets waarmee gebruikers in een oogwenk toegang krijgen tot favoriete informatie.
In de Verenigde Staten worden vanzelfsprekend de meeste en de meest uiteenlopende initiatieven genomen. Banken kiezen soms voor totaal verschillende strategieën. Volgens de 2012 Tablet and Banking Report van Javelin springen 3 van de 25 geanalyseerde banken uit de band: Bank of America (de eerste grootbank die zich het tabletavontuur stortte), Citibank en USAA. De drie banken onderscheiden zich duidelijk door hun apps voor smartphones en tablets. De reden? Smartphones zijn ontworpen om snel informatie te verwerken. Tablets lenen zich meer tot navigeren, lezen, facturen betalen, enz.
Zo heeft Bank of America ervoor gekozen om een applicatie te ontwikkelen voor verschillende types van tablets: iPad, Kindle Fire en Android. En Bank of America ging nog een stap verder door een specifieke app te ontwikkelen voor elk systeem. Citibank opteerde voor Kindle en ontwikkelde functionaliteiten die gebruikers helpen om hun geldzaken te beheren. USAA focuste op de iPad en kreeg in de App Store de hoogste score dankzij de vele diensten die de app biedt.
Nog volgens het onderzoek van Javelin stijgt het aantal mensen dat mobiel bankiert via een tablet tweemaal sneller dan mensen die bankieren met hun smartphone. Hoog tijd voor de banken dus om een volledige mobiele strategie te ontwikkelen voor hun activiteiten. Misschien kunnen ze zelfs hun eigen tablet voor handelaars ontwikkelen zoals Albert, de nieuwste telg van de Commonwealth Bank
Meer info over het Javelin-rapport