Deloitte en Bain zijn het eens. Uit hun studies blijkt dat 2015 het jaar van de m-banking wordt en dat e-banking aan populariteit verliest. Argumenten hebben ze genoeg!
Dit wordt een van de grote thema’s van het Mobile World Congress van Barcelona in maart. M-banking is een sterke trend! In 13 landen zijn mobiele toestellen nu al het meest gebruikte kanaal en wereldwijd verloopt 30% van de interacties met banken op deze manier, zegt het bureau Bain. En sinds 2014 is de stijging heel uitgesproken.
Deloitte bevestigt de trend. In de loop van 2015 zal 5% van de 600 miljoen smartphones in de wereld voorzien zijn van de technologie voor “near field communication” (NFC), zodat ze voor aankopen in winkels kunnen worden gebruikt. Hoe vaak? Minstens één keer per maand. Waarom vanaf dit jaar? Omdat, zo zegt het servicebureau, “nu aan alle eisen van financiële instellingen, handelaars, consumenten en toestelleveranciers is voldaan”.
Wat gaat er concreet gebeuren? Duncan Stewart, analist bij Deloitte in Canada, schuift enkele opmerkelijke prognoses naar voren.
1) Eindelijk zal er via NFC mobiel worden betaald op het verkooppunt nadat ook Apple de technologie heeft omarmd, een hele tijd na Android, Windows Phone en BlackBerry (hoewel Apple weigert zijn NFC-chip te delen met andere leveranciers, in tegenstelling tot de andere spelers).
2) Wereldwijd zal dit jaar meer dan een miljard verkochte smartphones in staat zijn om mobiel te betalen. Het gaat vooral om upgrades (een nieuwe smartphone voor iemand die er vroeger al een had).
3) De millenniums (mensen tussen 18 en 34 jaar) zullen dit jaar gemiddeld 600 euro uitgeven aan technologieproducten en toestellen voor mediagebruik en communicatie. Zij zullen dus ongetwijfeld hun plastic kaartjes minder gaan gebruiken.
Maar volgens VentureBeat zal mobiel betalen alleen maar doorbreken als de merken er een andere dimensie aan geven dan louter geld verplaatsen tussen een klant en een verkoper. Hun volgende uitdaging? Met hun klanten een relatie aangaan, maar het is duidelijk dat die alleen tot stand komt als klanten vertrouwen hebben en de verkoper authenticiteit uitstraalt.