Welke zijn dit jaar de trends op de sociale netwerken? Verdient Facebook ook in 2014 nog altijd je volle aandacht? Hier komen de antwoorden.
Crosscanal is uitgegroeid tot een realiteit. Facebook is dan wel nog altijd het drukst bezochte netwerk met de meeste interacties, we merken een zekere moeheid. En dan vooral bij adolescenten. Veel volwassenen maken zich nu echt zorgen over de bescherming van hun persoonlijke gegevens. Tussen 2010 en 2013 is de tijd die mensen doorbrengen op sociale media, gestegen van 18 naar 29 %.
Het agenschap Vanksen, dat gespecialiseerd is in digitale communicatie, stelde een lijst op van acht trends die de sociale netwerken dit jaar in de greep zullen houden:
1. De private sociale netwerken zoals Path, Secret of Nextdoor, die een kleiner aantal mensen verenigen.
2. De beveiligde netwerken, het anti-NSA-wapen en de monitoring van gegevens, die gestalte krijgen dankzij toepassingen zoals Wickr of Appnet die garanderen dat de uitgewisselde gegevens beschermd worden.
3. Netwerken op basis van interessesferen om fanaten bij elkaar te brengen (Cafemom voor jonge moeders, Caster voor liefhebbers van katten).
4. De ‘all-in-one’-netwerken om een heel brede content (stemmen, muziek, filmpjes, nota’s) te publiceren, zoals Pheed voor Amerikaanse jongeren, of Line met zijn 300 miljoen aanhangers.
5. Grappige netwerken om op ontdekking te gaan zoals het ‘magazine’ Fancy of de plakborden van Pinterest, die creaties of producten in de kijker plaatsen en dus interessant zijn in termen van marketing.
6. Het tweede scherm dat televisiecontent koppelt aan informatie-uitwisseling met de kijker. Facebook en Twitter maken hun opwachting in heel wat tv-programma’s zoals ‘The Voice’, waarvan Hello Bank! partner is (main sponsor), zowel in Vlaanderen als in Wallonië, maar ook in tal van series (de reeks ‘Scandal’ op de zender ABC in de Verenigde Staten is daar het beste voorbeeld van). Daarnaast kun je ook gespecialiseerde apps gebruiken zoals GetGlue.
7. Met sociale muziek kun je je muziek aanpassen aan je smaak, je humeur, je emoties, je verlangen om iets nieuws te ontdekken. Spotify, Music Unlimited de Sony, Deezer, Beats Music, Soundcloud en Rdio zijn catalogi met miljoen muzieknummers die je volledig op je persoonlijke voorkeuren kunt afstemmen.
8. De merkgebonden sociale netwerken, bijvoorbeeld van het merk Urban Outfitters.