Stemherkenning en het internet der dingen veroveren stilaan een vaste plaats in het aanbod van online banken. Capital One en Amazon geven alvast het goede voorbeeld.
Capital One kondigde onlangs een primeur aan voor de Verenigde Staten, met name de mogelijkheid om via stemherkenning toegang te krijgen tot basisdiensten zoals je saldo en je laatste verrichtingen raadplegen of betalingen uitvoeren. Het bedrijf werkt daarvoor samen met Amazon en diens geconnecteerde assistent Echo.
Echo is een cilindervormige toestelletje dat je laat praten met Alexa, een synthetische stem. De functie zit ingebouwd in de mobiele app van Amazon, die ook Alexa heet, en beschikbaar is voor Android en de iPhone. Als je bent ingelogd op Echo via de logingegevens van je bank, beantwoordt het toestelletje eenvoudige vragen zoals “hoeveel bedraagt mijn saldo?” of “wil je mijn elektriciteitsrekening betalen?”.
De Amerikaanse bank blijft op die manier vrijwel perfect op de hoogte van de evolutie van haar klanten en hun verwachtingen, zonder dat ze daarvoor adviseurs in dienst moet nemen. Het systeem herkent de stem van elke klant en analyseert die ook. De toon en de snelheid van het gesprek zijn voor Capital One belangrijke aanwijzingen van de gemoedstoestand van de klant en zijn verwachtingen.
Alexa functioneert ook via FireTV, de settopbox van Amazon voor tv’s. De bank is dus toegankelijk voor de klant, ongeacht de terminal die hij gebruikt.