AmEx waarschuwt via Facebook

Op 27/08/13
Deel via

Deze zomer heeft AmEx voor zijn klanten een ‘waarschuwingsdienst’ in het leven geroepen. Waarom op Facebook? Omdat het leeuwendeel onder hen voor zijn communicatie meer gebruik maakt van sociale netwerken en van sms dan van e-mail. Iedereen heeft er wellicht bij te winnen...

American Express toont zich al enige tijd zeer actief op de sociale netwerken. Begin 2013 lanceerde het ‘pay by tweet’. Wie zijn kredietkaart koppelde aan zijn Twitter-account kon daarmee via Twitter consumptiegoederen kopen. Daarnaast kwam er nog een dienst die gerichte promoties verstuurt op basis van de tweets die klanten posten.

AmEx is daarnaast op Facebook met een alarmdienst begonnen op de pagina’s van zijn kaarthouders. Voorwaarde is uiteraard dat deze ermee instemmen om hun krediet-kaartgegevens te koppelen aan hun Facebook-account. De berichtjes waarschuwen hen bij een vervallen betalingstermijn, bevestigen de ontvangst van een betaling, laten weten wanneer een overzicht van uitgaven beschikbaar is, enz. De gedragingen van klanten evolueren, en dus past AmEx ook zijn communicatie aan. Bij een almaar groter deel van de bevolking hebben sms en Facebook inderdaad de plaats van e-mail ingenomen.

De onderneming uit New- York is een van de alleractiefste op Facebook en op de sociale netwerken in het algemeen. Al geruime tijd kunnen kaarthouders hun kaartgegevens linken aan een speciale app op Facebook, om kortingen en aanbiedingen te krijgen, op basis van hun interesses en likes maar ook die van hun vrienden. Het is niet eens nodig om bonnen, tickets of wat dan ook te printen, om er gebruik van te maken. Op een knop klikken volstaat om bij de volgende aankoop bij de AmEx-partner van de korting te genieten. Alles verloopt automatisch. De doelstelling van AmEx: niet langer gewoon reclame maken op Facebook maar zijn diensten concreet integreren op het sociale platform. De kaartverstrekker heeft twee jaar geleden zelfs een marketingtool uitgewerkt om kmo’s te helpen bij het aanmaken en beheren van een digitaal aanbod om op Facebook, Twitter, enz. zaken mee te doen…

American Express heeft goed de mogelijkheden begrepen van het koppelen van de kaarten van zijn klanten aan de sociale media. Niet alleen kan het hen zo allerhande diensten aanbieden, maar ook (en vooral!) haalt het er zelf concrete voordelen uit. Het krijgt namelijk toegang tot een hoop bijkomende, persoonlijke informatie waardoor het een beter beeld krijgt van de aankoopgewoonten van zijn kaarthouders. Na analyse is dat letterlijk een schat aan informatie, die flink wat kan opbrengen…