iTunes, Microsoft en Google Play hebben geen monopolie op de App Store. Tegen 2016 heeft 25 % van de Top 50 van de banken een eigen store. Het Gartner-instituut raadt alvast aan er een te openen.
De App Store van iPhone blaast 6 kaarsen uit en telt meer dan een miljoen apps. De Play Store van Google heeft er ongeveer even veel. Niet evident dus voor banken om een plekje onder de zon te veroveren in zo een … drukte.
Idee van de Gartner-analist: banken moeten hun eigen app store ontwikkelen. Zo onderscheiden ze zich van de rest en halen ze voordeel uit promo’s. Dat is wat BNP Paribas in Frankrijk deed met een universum van BNP Paribas apps voor de verschillende stores zoals iTunes, Google Play en Windows Store.
In Spanje doken vergelijkbare initiatieven op met de CaixaMóvil Store van La Caixa. En in Frankrijk startte Crédit Agricole met de zogenaamde eerste site met co-created apps specifiek voor banken.
De bank werkt met één enkele app om rekeningen te beheren, maar erg nuttig is het allemaal niet. Wie over een grotere catalogus beschikt – tot 20 apps – raadt Gartner aan een specifieke pagina te creëren waarop elke app en de inhoud tot hun recht komen. De app store fungeert als uitstalraam en bevat info over de omschrijving, het platform, de meningen van gebruikers en links om de app te downloaden. De app moet ook mooi harmoniëren met de rest van de site, weet de analist.
Wanneer? Tegen 2015. Gartner denkt dat meer dan 25% van de grootbanken in 2016 al een tool hebben waarmee je makkelijker mobiele apps opspoort. De apps blijven ondertussen wel beschikbaar in de verschillende shops van Google, Amazon, Microsoft, Apple,...