De trend van meer mobiele betalingen en minder plastic kaartjes is wereldwijd merkbaar. Twee landen geven de toon aan: Bangladesh en Zuid-Afrika.
M-commerce en mobiele betalingen hebben in bepaalde regio’s een belangrijke mijlpaal bereikt. Verrassend genoeg hoeven we daarbij niet in de eerste plaats aan Europa of de VS te denken. Volgens een Buzzcity-studie is in 17 van de 23 onderzochte landen het aantal mobiele betalingen nu al groter dan het aantal transacties met een debet- of kredietkaart.
De trend is vooral opvallend in landen als Zuid-Afrika of Bangladesh. Slechts 28% van de mobiele abonnees in dit laatste land gebruikt een betaalkaart (tegenover nauwelijks 15% in Zuid-Afrika). Terwijl anderzijds meer dan de helft (55% om precies te zijn) er een mobiele telefoon gebruikt om te betalen (36% in Zuid-Afrika).
Waarom scoren mobiele betalingen er zo hoog? Omdat nog maar weinig mensen er een bankrekening hebben en dus ook niet over betaalkaarten beschikken.
De meest bemoedigende cijfers inzake m-betalingen zijn afkomstig uit Azië. Bangladesh en Pakistan zetten indrukwekkende resultaten neer: meer dan de helft van de gebruikers zegt er te betalen met een smartphone of klassieke mobiele telefoon. Ook India, Sri Lanka, de Filipijnen en Thailand scoren goed. In Europa is Groot-Brittannië de beste leerling van de klas. In Latijns-Amerika is dat Guatemala.
En cash dan? Dat blijft allesoverheersend. In 64% van de gevallen is cash het betaalmiddel in een verkooppunt of bij een levering.