Na de spelconsoles ontsnappen ook smartphones en tablets niet meer aan augmented reality. Net als de apps van banken. Eerst ging BNP Paribas voor de bijl, nu ook la Banque Royale du Canada en NRJ Banque Pop'.
AR (Augmented Reality) is het toevoegen van virtuele elementen aan alledaagse voorwerpen en omgevingen zoals we die waarnemen met het blote oog. Mobiele apps beginnen al over te schakelen naar deze technologie, meer bepaald spelletjes en toeristische diensten. Vandaag is de bank aan de beurt.
In de laatste versie van haar mobiele app integreert la Banque Royale du Canada een functie met augmented reality. Om te beginnen vind je met de app makkelijker de dichtstbijzijnde ATM (bankautomaat) terug. Dat kan doordat de mobiele app de functie van geolokalisatie combineert met camerabeelden. Zo kan hij de richting en de afstand naar de dichtstbijzijnde automaten aangeven.
Deze functie bestaat sinds 2010 in Spot, een app die BNP Paribas in Frankrijk lanceerde. Het principe: gebruikers kunnen de dichtstbijzijnde kantoren lokaliseren. Nadien werd de app aangepast aan België voor de kantoren van BNP Paribas Fortis op Android en iPhone.
Augmented reality is hot! In Frankrijk beschikt de door Banque Populaire ontwikkelde NRJ-kaart over een vergelijkbare functie. Met NRJ Banque Pop' – en zijn 65.000 adepten – kun je nu op iPhone en Android een 3D-avatar via het fototoestel van je smartphone (of tablet) laten verschijnen. De avatar is enkel zichtbaar als de telefoon zich vlak bij de NRJ Banque Pop’-kaart bevindt of een ad-hocteller. De bank wil zo haar jonge doelpubliek op een ludieke, vernieuwende en interactieve manier benaderen.