Banken in Zimbabwe boycotten Facebook

Op 04/03/15
Deel via

De banken van het land zitten in een diepe crisis en nu riskeren ze ook nog eens de trein van de innovatie en de sociale media te missen. Tot scha en schande?

In Zimbabwe slaat de economische crisis diepe wonden. Onlangs kondigde private bank Allied Bank aan dat ze de boeken neerlegt wegens insolvabiliteit en een hoog percentage slechte leningen. Steward Bank beperkt drastisch het aantal kantoren en richt in honderden winkels loketten voor bankdiensten in. Het land kan anderzijds mooie resultaten inzake “mobile money” voorleggen: het aantal financiële transacties via mobiele toestellen behoort tot de hoogste van Afrika en het totaal vertegenwoordigt 10% van het bruto binnenlands product.

En de sociale netwerken? Die staan niet echt centraal in de strategie van de lokale banken en dat zou ze nog wel eens zuur kunnen opbreken, meent Perry Munzwembiri van AllAfrica: “Overal ter wereld brengen de sociale media de banken dichter bij hun klanten. Maar in ons land doen de lokale banken niets om hun service te verbeteren. Erger nog: ze willen op dit domein niet innoveren, ook al hangt hun bestaan ervan af. Want daar gaat het wel degelijk om!”

Deze vaststelling geldt niet alleen voor dit ene Afrikaanse land. Kleine banken aarzelen vaak om hun aanwezigheid op de sociale media te ontwikkelen. Toch hebben ze er alle belang bij om die sociale media niet links te laten liggen, verklaarde American Banker enkele maanden geleden. In juni 2014 publiceerde de Amerikaanse Federal Financial Institutions Examination Council de 5 regels die ervoor moeten zorgen dat kleine banken diensten op de sociale media ontwikkelen.

Het besluit van Perry Munzwembiri luidde: “Sociale netwerken zijn een realiteit waarmee banken moeten leren leven. Ze moeten ermee leren omgaan om de tevredenheid van hun klanten te verhogen. In de eerste plaats omdat klanten dat zelf willen.” Kijk maar naar het succes van Ecocash. Dit systeem dat door een lokale zakenman werd gelanceerd, “zou het land bij de koplopers inzake digitaal geld kunnen brengen”, meent afrik.com.