Banken nemen nu ook hun toevlucht tot selfies om hun publiek te mobiliseren. Enkele voorbeelden van geslaagde campagnes.
In 2010 was het woord ‘selfie’ underground. Eind 2013 boomde het gebruik ervan met 17.000% en werd het verkozen tot ‘woord van het jaar’ door de hoog aangeschreven Oxford Dictionary. Op de Oscaruitreiking in 2014 verpulverde de selfie van Ellen Degeneres alle records. Hij deed zelfs Twitter crashen.
Banken zijn natuurlijk meteen op de hype gesprongen. Hieronder enkele voorbeelden uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.
Fairwinds Credit Union op zijn Facebook-pagina
FCUstelde voor om een #piggyselfie (een selfie met een spaarvarken) te posten. De deelnemers maakten kans op prijzen tussen 200 en 750 euro. Slimme vondst voor een bank die klanten aanzet tot sparen.
S&T Bank en de ‘Smart Start Selfie Contest’
Afgelopen zomer kon je bij deze bank iTunes- en iPad-kaarten winnen. Om deel te nemen, moest je een selfie nemen op het werk; babysitter, directiekaderlid of hondenuitlater,… iedereen kon deelnemen.
Western Federal Credit Union en de ‘Sensational Selfie Giveaway’
Deelnemen kon door je in te schrijven op de Facebook-pagina en een foto te posten van een kantoor of een automaat van Western Federal.
Kinecta Federal Credit Union en ‘Win a Grand on the Strand’
Op de Facebook-pagina kon je rond het thema ‘strand’ een foto posten met op de achtergrond de oceaan of het strand die toont waarom de bank de allerbeste bank van Zuid-Californië is. Eerste prijs: 1.000 dollar (700 euro).
Sainsbury’s Bank voor geeks
De Britse bank vroeg een selfie te posten samen met het meest originele technologisch apparaat dat je als klant hebt buitgemaakt. Hoofdvogel: een cheque van meer dan 60 euro als jouw foto er werd uitgepikt.