Schriftelijk communiceren via de sociale netwerken is voor een bank sowieso al niet makkelijk, maar wat dan met beeldmateriaal? Pinterest of Instagram links laten liggen, zou nochtans een vergissing zijn. Enkele redenen en tips om deze media efficiënt te gebruiken.
Pinterest is een van de laatste nieuwkomers in de familie van sociale netwerken. Het bijzondere aan Pinterest is dat je er afbeeldingen van je ontdekkingen pint en deelt met de rest van de wereld. Het grootste voordeel in vergelijking met andere communitysites (zoals Twitter of Facebook), is de erg visuele en verzorgde aanpak van de pagina’s. Ze worden gesorteerd en zijn raadpleegbaar op genre/categorie.
Met meer dan 11,5 miljoen unieke bezoekers per maand – een aantal dat voortdurend stijgt – moeten marketeers van banken niet alleen belangstelling hebben voor Pinterest, ze moeten het ook gebruiken voor marketingdoeleinden. Maar voor ze de grote stap zetten, checken ze best even of ze deze 4 doelstellingen kunnen bereiken.
Wacht niet te lang, want dat kan nadelig zijn, onderstreept deze post. Iedereen kan zich namelijk de naam van een bank toe-eigenen en schadelijke informatie publiceren. Best zo snel mogelijk een pagina aanmaken, dus. Er informatie op posten kan later nog. Dat is wat onder meer TD Bank en Standard Bank hebben gedaan.
Een van de eerste banken die de weg naar Pinterest hebben gevonden, zijn het Spaanse Banco Sabadell, dat intussen 9 themaboards telt, en de State Bank & Trust, die al haar brochures op Pinterest publiceert. Bij ons heeft nu ook ING Pinterest ontdekt met zijn Minute orange. Heel erg veel worden de pagina’s niet bezocht, zoveel is zeker. Toch is het mogelijk om voordeel te halen uit een aanwezigheid op Pinterest. In dit artikel leest u hoe. Lees ook de 7 manieren voor banken om Pinterest te gebruiken.
Tot slot nog iets over het initiatief van Kuwait International Bank, niet op Pinterest maar wel op Instagram, een app om foto’s te delen. Eind juli pakte de bank uit met een eigen pagina. Lees meer.