Bankieren met je stem dankzij Inge

Op 20/10/14
Deel via

ING ontwikkelde zijn eigen Siri. En di heet “Inge”. Ze helpt klanten van de oranje bank om geld over te schrijven met stembediening.

Inge, het nieuwe spraaksysteem van ING in Nederland, is een primeur voor Europa. Door spraakherkenning toe te voegen aan haar mobiele app wil de oranje bank dezelfde richting uitgaan als Siri, Cortana of Google Now.

 “Met Inge maken we het voor onze klanten op een nieuwe manier makkelijk om mobiel te bankieren. Met deze functie (die je zelf kan in- en uitschakelen) kan je bijvoorbeeld met je stem in de app het IBAN-nummer voorlezen in plaats van intypen, wat het doen van je bankzaken makkelijk maakt,”zegt Max Mouwen, Directeur Internet en Mobiel ING Nederland.

In een video zien we Erwin van der Zande, een vermaarde trendsetter in Nederland, die zijn mening geeft over de weldaden van virtuele assistenten en stembediening in de omgang met een bank. Verder geeft Meerte Michels, Senior Marketeer mobiel bankieren bij ING, een boeiende presentatie van de nieuwe app.



Stembediening zal geleidelijk ter beschikking komen van de gebruikers van de mobiele app van ING (1,9 miljoen mensen). Gemiddeld gebruiken zij de app 6 keer per week. Met de oorspronkelijke versie, die in september werd gelanceerd, kan je samen met Inge het saldo van je rekeningen raadplegen of een overschrijving of betaling uitvoeren. Tegen het einde van het jaar wordt ook herkenning van de gebruiker toegevoegd. Je hoeft dan geen login en wachtwoord meer in te typen. In de Verenigde Staten introduceerde US Bank begin 2014 een biometrisch stemherkenningssysteem om een einde te maken aan het ingewikkelde wachtwoordenbeheer.

Door de nieuwe technologie geleidelijk in te voeren, kan ING op de feedback van de gebruikers steunen om de oplossing te verfijnen.