Bankkantoren op Facebook

Op 02/01/15
Deel via

Het is een van de grote trends van het ogenblik: Facebook en Twitter worden distributiekanalen voor bankproducten en –diensten. Wat is er eigenlijk aan de hand?

In Europa onderschatten banken nog het belang van sociale netwerken voor hun klantenrelaties. Toch verklaarde Jaroslaw Knapik, analist bij Ovum, enkele maanden geleden dat “sociale media krachtige tools zijn om klanten te begrijpen en een dialoog met hen aan te gaan, zodat de banken hun verkoop en hun resultaten kunnen verbeteren”.

Betekent dat ook dat ze online kantoren moeten openen? Waarom niet. De sociale media worden immers stilaan dé plek om bankproducten en –diensten te verdelen, zoals de Franse krant La Tribune benadrukt.

Maar er zit een addertje onder het gras. Een bank moet kunnen garanderen dat ze je gegevens volledig afschermt en beveiligt en dat rijmt niet zo goed met Facebook. Toch heeft Denizbank in Turkije een echt Facebook-kantoor geopend. Je kan er je rekeningen raadplegen, geld versturen, kredietkaarten bestellen en leningen afsluiten.

Een rapport van Capgemini legt uit dat je tegenwoordig “de juiste producten op het juiste ogenblik moet aanbieden via nieuwe kanalen zoals mobiele platforms. Dit lijkt dé oplossing om klanten duurzaam aan zich te binden”. Deze video bevestigt zijn woorden.



"Sociale netwerken brengen ons op ideeën om nieuwe producten te ontwikkelen", verklaarde ook Alexandre Giros in april van dit jaar. Hij is het hoofd van de afdeling client experience en sociale netwerken bij Hello bank! in Frankrijk en hij zei dit tijdens een presentatie over het onderwerp.