Sparkasse, de Duitse spaarkasbank, heeft in de sociale media alle banken KO geslagen. Haar campagne “Giro Sucht Hero” leverde haar de succesvolste financiële Facebook-pagina op van Duitsland en bracht haar in de top 10 van de financiële pagina’s uit de rest van de wereld. De cijfers spreken voor zich: 2,9 miljoen bezoekers op het YouTube-channel van de bank, 175.000 fans op de speciale Facebook-pagina, 25.500 commentaren na afloop van het eerste luik van de wedstrijd, 441.000 bezoekers, meer dan 823.000 stemmen om een “held” te kiezen en een sprong van 60 % downloads van de mobiele app. De campagne “Giro Sucht Hero”, letterlijk “Bankrekening zoekt held” die Sparkasse vorig jaar lanceerde, was een schot in de roos. In mei jl werd zelfs al een tweede luik gelanceerd. Ze leverde de bank 21% meer belangstelling op voor haar bankrekeningen en een responsgraad van 75 % voor haar offertes. Een mooie les van Earned Media.
De pitch ? Drie maanden lang namen de twee helden van de campagne, Joko en Klaas, beiden toppresentator van het Duitse MTV, het in vijf proeven tegen elkaar op om de nieuwe “brand ambassador” van Sparkasse te worden. Resultaat: knotsgekke video’s waarin telkens subtiel een product van de bank wordt aangehaald. De proeven?
- een rallywedstrijd waarin een taart het zwaar te verduren krijgt.. ;
- een duel waarin ze fans van de voetbalclubs van Dortmund en Schalke proberen te overtuigen om zich te tooien in de kleuren van de tegenstanders;
- een muziekwedstrijd om de nieuwe officiële soundtrack van de bank te creëren;
- een dagje shoppen en feesten in Gran Canaria waar kredietkaarten het zwaar te verduren krijgen;
- een marktonderzoeksvergadering waaraan Joko en Klaas incognito deelnemen.
Behalve met video’s op YouTube en Facebook, ging de campagne ook gepaard met affiches en tv-spotjes waarin elke volgende proef werd aangekondigd. De slotproef van drie minuten, waarin de verliezer (Joko) een straf moest ondergaan, werd integraal uitgezonden op de zender ProSieben.
Doelgroep: de jongeren uiteraard. De spaarkas was er immers op uit om een wat jonger cliënteel aan te trekken. De beide hoofdrolspelers werden niet per toeval gekozen. Via Facebook kon ook worden gestemd voor de meest geschikte straf voor de verliezer. “Giro such Hero” was echter ook de gelegenheid om een operatie op te zetten voor het goede doel. Bij elke “Like” op de Facebook-pagina werd 1 euro geschonken aan een vereniging (met een maximum van 100.000 euro). Van sociaal engagement gesproken.
Steunend op het succes van vorig jaar, gingen Joko en Klaas opnieuw de uitdaging aan. Met een nog grotere participatie van de surfers die actief konden tussenkomen in de verschillende duels. En prijzen konden winnen zoals: smartphones, reizen naar de O.S. van Londen of spaarrekeningen met 5.000 euro!
De bank kreeg niet alleen een beter imago, maar ook meer klanten. Yes, banks and social media can mix- well done!