Betaal je krant via Facebook

Op 01/08/15
Deel via

Facebook zou binnenkort online betalen via de pagina’s van zijn sociaal netwerk introduceren, om goederen aan te kopen of je krant te lezen.

Tugboat Yards is een bedrijf uit San Francisco. Op 30 juni van dit jaar ging het dicht, maar niet omdat het geen geld meer had. Het werd gewoon “opgekocht” door Facebook.

Toegegeven, deze start-up uit 2012 is erin geslaagd om een reeks krachtige tools te ontwikkelen waarmee uitgevers en al wie content creëert betalingen kan aanvaarden zonder de tussenkomst van een zwaar platform. De teams van Tugboat Yards vinden dus stilaan een plaatsje bij Facebook in Menlo Park, waar ze het sociaal netwerk gaan helpen om geld te verdienen aan content zoals informatie, geluid (denk aan podcasts) en video.

Deze toenadering is een buitenkans voor Facebook dat begin mei “instant articles“ lanceerde: persartikels afkomstig van prestigieuze publicaties zoals de BBC, Der Spiegel, Buzzfeed, NBC, The Guardian, The New York Times en National Geographic. De content wordt zo gepubliceerd dat hij perfect geïntegreerd is in de mobiele Facebook-applicaties.

Deze video maakt dit duidelijk: 



De pagina’s van de merken geven voortaan toegang tot persartikels of -dossiers als je er maar voor betaalt. En het is juist dit betaalsysteem dat Tugboat Yards ontwikkelde, ook vanaf apps of mobiele websites. Facebook krijgt zo ook de kans om uitgevers naar zijn netwerk te lokken. Die zien er vooral een middel in om informatie naar een goed omschreven doelgroep te brengen en zich daarvoor te laten betalen na een lange strijd tegen websites als Google News (actualiteit).