Digitaal betalen dringt overal door, ook op de meest onverwachte plekken, zoals een Tupperware Party.
Herinner je je nog Lydia, de Franse app voor mobiele betalingen die de dingen groot ziet? De naam is niet toevallig gekozen: Lydië was in de Oudheid een koninkrijk in Klein-Azië met een fenomenale rijkdom!
Met deze app voor Android en de iPhone schrijf je geld over naar een vriend of betaal je in een winkel. Hoe functioneert Lydia? Je opent de app, kiest uit de lijst een van je geregistreerde bankkaarten en voert het bedrag in dat je wil betalen. Je bevestigt met de pincode die je zelf voor de app hebt gekozen. Die produceert een elektronische cheque voor de handelaar in de vorm van een barcode. Even scannen en de handelaar is betaald.
De nieuwste prestatie van Lydia is een exclusieve overeenkomst met het merk Tupperware. Klanten kunnen tijdens homeparty’s hun aankopen op enkele seconden betalen met hun smartphone of tablet. Daarbij mogen we niet vergeten dat onze zuiderburen tijdens dergelijke bijeenkomsten al 50 jaar vooral met cheques betalen.
Steeds meer klanten lieten Tupperware weten dat ze dit betaalmiddel “ouderwets en onhandig vonden en dat ze hun aankopen liever met hun kaart wilden betalen.” Zij vonden gehoor en tegenwoordig betalen ze zelfs met hun telefoon, zonder een plastic kaartje te gebruiken. Het succes is niet uitgebleven. Sinds Tupperware samenwerkt met Lydia, hebben al meer dan 25.000 klanten hun aankopen op deze manier betaald. Beide bedrijven verwachten dat meer dan 100.000 consumenten de volgende maanden ook die stap zullen zetten.
De 35.000 consulenten van het merk in Frankrijk zullen binnenkort met dezelfde betaalformule werken. Misschien brengt dit ook Tupperware België op gedachten?