Vanaf midden september kan je op het openbaar vervoer in Londen draadloos betalen. Een kaart heb je niet meer nodig, een NFC-sticker of smartphone volstaan. Hoe werkt het?
De Londense bussen zien er al decennia hetzelfde uit, maar ze gaan wel met hun tijd mee. Voortaan betaal je mobiel en contactloos voor je plaatsbewijs. Wie met het openbaar vervoer reist, kan vanaf 16 september een “mobiel” ticket kopen op de 8.500 aangepaste voertuigen. Je gebruikt daarvoor je debet- of kredietkaart of je herlaadt je vervoerbewijs via een NFC-lezer op de bus. Je smartphone moet voorzien zijn van NFC en een virtuele betaalkaart en Android, BlackBerry of Windows Phone gebruiken. Apple zou later volgen.
“Transport for London” is het tweede bedrijf dat dit soort terminals installeert. Stagecoach was eerst: het begon het NFC-systeem al vanaf 2009 te gebruiken. De netwerkkaarten (Oyster) voldoen nog maar alleen aan de RFID-norm (identificatie via radiofrequentie), maar de kassa’s van de bestuurders kregen een upgrade om met beide technologieën - RFID en NFC - overweg te kunnen. De Oyster Card is niet nieuw voor de Londenaars. In 2003 werd er al een “touch-and-go”-systeem ingevoerd om de passagiers vlotter te laten doorstromen in de metro en sneller op de bus te laten stappen. Wereldwijd gebruiken veel andere steden al jarenlang dit systeem. Zo is in San Francisco de Clipper Card al voorzien van een NFC-chip.
Londen koestert hoge verwachtingen voor de mobiele vervoerbewijzen. Maar ervaren waarnemers als Windsor Holden, onderzoeksdirecteur van het Juniper-instituut, plaatsen kanttekeningen. Er zijn momenteel weliswaar 23 miljoen contactloze kaarten in omloop in het Verenigd Koninkrijk, maar “uit peilingen blijkt dat slechts een minderheid van de kaarthouders beseft dat zij over NFC beschikken”. Op de BBC legde hij uit dat “de reizigers moeten worden ingelicht over het gebruik van de kaarten, zodat ze vertrouwen krijgen in de beveiliging ervan. Ze zullen hun kaart dan regelmatiger gebruiken. Het moet een soort natuurlijke reflex worden.”
Na de bussen is het de beurt aan de metro. “Transport for London” heeft nog geen datum bepaald en wacht even de resultaten af van een test in de loop van deze herfst.