Om een heel eigen plaats tussen de oplossingen voor mobiel betalen te veroveren, schakelt de Chinese internetreus Alibaba gezichtsherkenning in om transacties te valideren.
De Chinese e-commercegroep Alibaba, in zijn eentje nog altijd groter dan Amazon en eBay samen, doet niet langer geheimzinnig over zijn internationale ambities. Om zijn goede voornemens uit te voeren, schuift Alibaba onder andere oplossingen voor mobiele betalingen naar voren. De groep had er al eerder één ingevoerd: Alipay. Maar op de CeBit-beurs in Hannover presenteerde CEO Jack Ma eind maart een nieuwe betaaltechnologie met gezichtsherkenning via smartphone. Het systeem bevindt zich nog in een bètaversie, maar wordt binnenkort toegevoegd aan de Alibaba-website om online aankopen te betalen.
De functie werd samen met de Chinese uitgever Megvii ontwikkeld. Dit bedrijf biedt reeds een systeem voor gezichtsherkenning in de cloud. Om te laten zien hoe eenvoudig je op die manier kan betalen, kocht Jack Ma tijdens zijn presentatie een herdenkingspostzegel in zijn e-shop. Om zijn bestelling te bevestigen scande de CEO zijn gezicht met de camera op de voorzijde van zijn smartphone: “De tijd is aangebroken om wachtwoorden af te schaffen, iedereen vergeet die toch altijd.”
Tot nu toe was Alipay (300 miljoen gebruikers in China!) al compatibel met het biometrische TouchID-systeem van de iPhone (via een vingerafdruksensor). Gezichtsherkenning versterkt nog de beveiliging van het systeem.