Velen zien in Instagram niet meer dan de zoveelste foto-app, maar eigenlijk is het net als Facebook, Twitter, Pinterest, enz. een sociaal medium dat kan helpen om je bekendheid te vergroten. Zelfs voor een bank! Met 80 miljoen gebruikers heeft Instagram zijn plaats veroverd in een social media marketingstrategie. Maar wat is Instagram nu precies? Eerst en vooral een app waarmee iedereen zijn foto’s kan ‘retoucheren’ door er een filter naar keuze op te zetten. En ze dus te sublimeren. Maar net als bij Twitter, kan je je via Instagram ook abonneren op de foto’s van de gebruikers die je wil volgen, terwijl zij jouw foto’s kunnen bekijken. De foto’s verschijnen in de tijdlijn van de applicatie en net als op Facebook kan je ze liken en becommentariëren.
De “Instagrammers” (“IGers” voor de gevorderden) zijn vooral fotografen, grafische vormgevers en de gewone man, maar ook meer en meer beroemdheden, zoals Barak Obama (#Obama2012), en… bedrijven.
Een social media marketingstrategie op Instagram is wel degelijk lonend voor een bedrijf. Mensen zijn immers gevoelig voor foto’s. Ze zijn vaak enthousiaster of reageren vaker op een foto dan op een tekst. Het is ook een manier om je boodschap eens op een andere manier te vertalen. Of gewoon om eens iets anders mee te delen, via een andere weg.
Allemaal goed en wel, maar hoe gebruik je Instagram in je marketing? SocialMediaToday wijdde er een heel artikel aan. Je vindt er de do’s en don’t’s in negen essentiële punten en enkele handige tips om je community te animeren. SocialMedia Examiner geeft 10 creatieve manieren om Instagram te gebruiken voor bedrijven. Met een beetje verbeeldingskracht kan je ze zonder veel moeite vertalen naar de banksector.
Ook in de sector van bank en financiën werden er immers al enkele initiatieven gelanceerd op Instagram. De Kuwait International Bank opende in juli haar Instagram-pagina onder de naam @AIDawliBank. Of denk aan de operatie “Behind the Scene” van American Express. In Frankrijk gebruikte de bank LCL, partner van de Tour de France, Instagram deze zomer om foto’s te posten van achter de schermen van de Tour. En zelfs de Wereldbank treffen we tegenwoordig aan op Instagram!