Is een vakantie waar je de typische must-sees bezoekt jouw ding niet (meer)? Wil je het eens anders aanpakken en de avonturier in je loslaten? Dan is “blind boeken” wellicht dé succesformule voor je volgende vakantie!
Je koffers pakken en niet weten waar je ze weer zal uitpakken … Klinkt zo’n scenario een beetje als de nieuwste realityreeks op tv? Toch dateert het idee al van de jaren 1990, al sloeg het eerst niet echt aan. Maar nu schieten de reisbureaus met “mystery trips” als specialisatie plots als paddenstoelen uit de grond. Zelfs de luchtvaartmaatschappijen zien er brood in!
In mei pakte Lufthansa uit met Lufthansa Surprise. Als reiziger kies je een thema (zon, feesten, gastronomie, natuur, shopping, …), de vertrekdatum en de gewenste verblijfsduur. Vervolgens bepaalt de maatschappij waar je naartoe vliegt, op basis van een bestaande lijst. En pas nadat je betaald hebt … ontdek je je bestemming. Dus nog vóór je je koffers pakt. Eerlijk? Wij vinden dat wel wat jammer. Veel ‘surprise’ blijft er dan niet over.
Maar het kan straffer. In Canada garanderen verscheidene reisbureaus, waaronder Traditours, dat je 100% blind boekt. En dat je vooral terechtkomt op vrij onbekende of paradijselijke bestemmingen. Vóór je opstijgt, krijg je alleen maar minimale informatie: welke vaccins en wat er zeker in je koffer moet zitten. Enige nadeel – een kleintje maar - : de all-in reis kost vaak meer dan € 5.000. Terwijl Lufthansa al verrassingsbestemmingen aanbiedt vanaf € 89 (uitsluitend voor de vlucht). Bij het low-costfiliaal Eurowings van dezelfde maatschappij kan je voor een blind booking zelfs terecht vanaf € 33 voor de vlucht.
Heb je al zin gekregen? Ook bij ons kan je blind boeken. Surf naar Mystery-travel.be, vul je reisperiode, budget en reizigersprofiel in en vermeld of je een avontuur, citytrip of langer verblijf wenst. Het reisbureau werkt je geheime reisformule uit en stuurt je regelmatig enkele aanwijzingen, zodat je de juiste bagage meeneemt. Eenmaal ter plaatse val je van de ene verrassing in de andere en word je verwend met speciale attenties. Heerlijk!
Ook in de hotelsector is blind booking in opmars, onder andere op Lastminute.com, waar je “Top Secret”-hotels vindt. Pas nadat je reservatie helemaal rond is, krijg je de naam van het hotel te zien. Priceline lanceerde het concept in de jaren 1990 met zijn dienst “Name your own price”. Al snel kwamen daar Hotwire, Travelocity, Otel.com en vele andere bij. Het grote voordeel van blind booking is dat je vaak voor een zacht prijsje of zelfs heel goedkoop reist. Het nadeel? Je bent niet altijd even aangenaam verrast.
Maar dat is juist de charme van blind booking. Het is gemaakt voor avonturiers die tijdens hun vakantie alles behalve de platgetreden paden willen verkennen.
Ben jij klaar voor het avontuur?