Calcubot ziet er uit als een doodgewone leningsimulator. Nochtans helpt hij banken en financiële instellingen om hun aanbod te promoten op Facebook en klanten te verenigen.
Op het eerste gezicht lijkt de Calcubot van Shastic op een miniapp om leningen te simuleren. De basisfunctie van Cacubot is eenvoudig en vanzelfsprekend: consumenten een overzicht bieden van de verschillende mogelijkheden om autoleningen af te betalen. Maar het gaat nog een stuk verder.
De ‘banale’ Facebook-app verzamelt contactinformatie en andere nuttige inlichtingen van gebruikers. Die informatie wordt vervolgens doorgespeeld aan de verkoop- en marketingteams van de bank. De app kan ook gekoppeld worden aan het onlineformulier om leningen aan te vragen van een bank of kredietinstelling via de knop ‘Apply now’ (‘Nu uw aanvraag indienen’) die verschijnt zodra de berekening is uitgevoerd. Met een andere functie kunnen vrienden (door info te delen) hun mening geven over de raming van de kostprijs van de lening. De app bewaart ook je simulaties, zodat je er achteraf kunt op terugkomen.
Wat Calcubot zo efficiënt maakt, is volgens bedrijfsleider Joseariel Gomez dat het instellingen helpt om munt te slaan uit Facebook en andere virtuele platformen dankzij de lage installatie- en onderhoudskosten.
Uit een onderzoek van het bureau Shastic (van 700 Facebook-pagina’s) blijkt dat kredietinstellingen al een connectie hebben met 4,2 % van hun fanbasis op de sociale media. Calcubot geeft klanten een reden en een gelegenheid om te dialogeren met hun bank, aldus Gomez.
Hoe zien de resultaten er uit? Onderzoeken door Calcubot wijzen op een engagement rate (aantal personen dat de app heeft gebruikt) van gemiddeld 73 % en een conversion rate van 8,18 %. Een van de klanten van Calcubot voor hypothecaire leningen was zo vriendelijk om de cijfers door te spelen aan The Financial Brand: van de 932 hits werd de knop ‘Apply Now’ 78 keer gebruikt. En voor de simulator van de autoverzekering werden 44 extra kliks opgetekend.
De installatie van de Facebook-app is gratis.