Clearbanc wil uitgroeien tot dé bank voor de deeleconomie en al wie er inkomsten uit haalt. Een interessant nicheaanbod dat zich tot een nieuw publiek richt. Maar hoe zit de strategie in elkaar?
UberX, Airbnb, Djump: het succes van deze en andere deelplatforms doet een nieuw type arbeidsrelaties ontstaan, dat van de freelancer in de deeleconomie. Die evolutie bracht een start-up in San Francisco op het idee van een nieuwe bank: Clearbanc. Het zou gaan om een “heldere en moderne” bank, die op vier pijlers steunt: een bankkaart die aan een rekening is gekoppeld, aangepaste klantenondersteuning, voorrang voor mobiel en beveiliging.
De start-up biedt klanten met een debetkaart de mogelijkheid om niet langer twee keer per maand betaald te worden - de zogeheten “paycheck” die de norm is in de Verenigde Staten - maar dagelijks, voor een forfaitair bedrag van 1,6 euro per werkdag. Hoe dat kan? Dankzij een partnership met Uber schiet de bank het bedrag voor, tegen een minimale vergoeding Daarvoor laat Uber de UberX-rekening van de chauffeur permanent monitoren door Clearbank. Binnenkort zouden nog andere partnerships volgen, onder andere met Lyft (de hevigste concurrent van Uber), Instacart (boodschappen leveren in de stad), Postmate (pakjesdienst) en natuurlijk Airbnb.
Klanten raadplegen hun rekening en inkomsten via een app en een mobiele website. Via een PFM-functie (personal finance management) krijgen ze ook financieel advies. De zelfstandigen die gebruik maken van de bankdiensten kunnen vragen om automatisch een gedeelte van hun inkomsten over te hevelen naar een spaarrekening, zodat ze in staat zijn om hun belastingen te betalen (na indiening van hun belastingaangifte, in de VS in april).