Inzake toegekende financieringen was 2015 een topjaar voor microStart, een specialist in microkredieten voor beroepsdoeleinden via het web. Zou het internet dankzij deze formules voor crowdfunding en microkredieten al een ideaal kanaal zijn om te ondernemen?
In januari waren de cijfers officieel: 2015 was een scharnierjaar voor microStart, dat een recordbedrag van 6,4 miljoen euro ter beschikking stelde. Deze Europese coöperatieve in de sector van de microkredieten werd in 2011 opgericht, onder andere door BNP Paribas Fortis en het Europees Investeringsfonds.
De organisatie komt tot de onweerlegbare conclusie dat er zich in 2015 een “shift” in de klantenprofielen heeft voorgedaan: de al actieve zelfstandigen zijn nu talrijker dan de aspirant-ondernemers. Via een fijnmazig kantorennetwerk (Brussel, Gent, Antwerpen, Luik en Charleroi) kende microStart in 2015 niet minder dan 869 microkredieten toe, tegenover 582 in 2014 en 402 in 2013.
Ook het gemiddelde kredietbedrag is in 2015 gestegen: € 7.400, tegenover gemiddeld € 6.200 de jaren voordien. microStart is online bereikbaar via zijn website en de sociale media.
De kracht van de “crowd”
Hello bank! ging in 2015 dezelfde weg op, toen het Hello crowd! boven de doopvont hield, zoals je hier in oktober kon lezen. Dit crowdfundingplatform, dat met Ulule als partner werd gelanceerd, maakt gebruik van donaties, al dan niet met een tegenprestatie. Het is de bedoeling om creatieve of solidaire ondernemingsprojecten te steunen. Een online tool vereenvoudigt de voorverkoop van een product/project, helpt om meer in de kijker te lopen en om de reacties van de markt te testen. Iedereen die meerderjarig is, kan een project voorstellen. Het speelt daarbij geen rol waar hij of zij woont of welke nationaliteit iemand heeft. De maximale financieringsdoelstelling bedraagt 100.000 euro.
Hello crowd! bestond nog maar drie maanden toen het al meer dan € 100.000 had vergaard voor de financiering van 12 projecten. Meer dan 1.400 personen of organisaties ondersteunden de projecten die op dit platform op zoek gingen naar financiering.*
“Hello crowd! sluit mooi aan bij de huidige dynamiek om creatieve projecten van ondernemers te financieren”, zegt Michaël Anseeuw, die aan het hoofd staat van Hello bank! “Deze formule toont perfect aan dat banken complementair zijn met alternatieve oplossingen en dat zij samen een bijdrage kunnen leveren aan de oprichting van nieuwe bedrijven of de groei van de bestaande.”
*(gegevens op 20 januari 2016)