Auto’s zonder bestuurder komen er vroeg of laat aan. Maar een bank zonder bankiers? Zou jij er je geld aan toevertrouwen?
Het concept heet “driverless banking”. Je hoeft geen genie te zijn om te raden dat het om volledig geautomatiseerde bankdiensten gaat, net zoals bij auto’s die (bijna) vanzelf rijden. Met artificiële intelligentie zijn alle bankfuncties geautomatiseerd: beleggen, facturen betalen, je budget beheren en zelfs geldopnames toestaan. Hoe meer je deze “zelfrijdende” bank gebruikt, hoe meer je je financieel bevrijd voelt, zo blijkt uit dit artikel op de website depositaccounts.com.
Maar is dit eigenlijk wel zo’n futuristisch scenario? Want als we eerlijk zijn, moeten we toegeven dat die geautomatiseerde bankrelatie nu al grotendeels een feit is, via automatische betalingen, domiciliëringen en digitale rekeningstanden. Wij raadplegen nauwelijks meer dan één of twee keer per week ons saldo en onze financiële verrichtingen online om na te gaan of er bijvoorbeeld geen niet-geautoriseerde transacties hebben plaatsgevonden. Die praktijk is nu al courant en er lijken geen obstakels te bestaan voor een nog grotere automatisering van het beheer van ons geld.
Welke rol is er dan nog weggelegd voor de financiële adviseurs?
Sheryl Nance-Nash is ervan overtuigd dat die nog een mooie toekomst hebben. Zij hoeven niet langer banale en repetitieve taken uit te voeren en er zijn nog veel situaties denkbaar waarin een echt menselijk contact zinvol is. Als de bankiers verlost zijn van de vervelende administratie, hebben zij meer tijd voor een uitvoerig gesprek met hun klanten als die voor belangrijke beslissingen staan: huren, kopen, lenen, beleggen, …
“Het concept van ‘driverless banking’ levert alleen maar voordelen op voor de bankmedewerkers. Zij kunnen zich concentreren op de klantenservice en laten de administratieve taken graag aan de algoritmes over”, zo besluit Pat Geary, CMO van Blue Prism, in hetzelfde artikel.