Personal financial management of PFM (je eigen geldzaken beheren, zeg maar) is een van de populairste apps op een smartphone of tablet. De Generation Y toont hoe het moet.
Tools om je eigen geldzaken te beheren worden steeds belangrijker voor bankklanten en jongeren – de fameuze Generation Y – is er dol op volgens een onderzoek van Novantas. De cijfers zijn veelzeggend: 46 % van de klanten van banken die jonger zijn dan 30 hebben belangstelling voor de mogelijkheden van PFM (Personal Finance Management), tegenover 21 % bij de 50-plussers. Ook de verhouding tussen de leeftijdscategorieën 30/39 en 40/49 jaar oogt interessant: respectievelijk 35 en 36 % toont interesse.
In april hadden we het over het succes van Tink, een app waarmee je de evolutie van je uitgaven kunt volgen door je verschillende rekeningen aan één interface te koppelen. Momenteel gebruiken de meeste PFM-adepten (32 %) gebruik van derde applicaties zonder directe link met hun bankrekening. 28 % doet wel al een beroep op een oplossing die ontwikkeld werd door hun eigen bank.
De doelgroep die het meeste belangstelling toont voor de formule zijn de gebruikers van een mobiele bankapp: 58% van wie de app dagelijks checkt, heeft interesse voor PFM. 40% van de gebruikers van gespecialiseerde apps geeft aan dat ze die service liefst rechtstreeks in de app of mobiele webstek van hun eigen bank zouden zien verschijnen.
De Generation Y (jonger dan 30 jaar) heeft de weg geëffend: de Generation X (30-39 jaar) is in 2014 volgens een onderzoek gepubliceerd door FindABetterBank.com een van de meest geïnteresseerde leeftijdscategorieën als het over dit type mobiele oplossing gaat. Niet verwonderlijk dus dat grote bankinstellingen nu interesse hebben in pure players zoals Simple Bank, dat in maart nog overgenomen werd door de Spaanse groep BBVA in het kader van een geleidelijke overschakeling van de traditionele activiteiten naar de technologische innovatie.