De Absa Bank lanceerde onlangs een nieuwe service in Zuid-Afrika. In haar kristallen bol ziet ze wanneer je onder nul zal gaan en ze geeft je meteen tips om financieel onheil te vermijden.
Voorspellende functies zijn niet echt nieuw. Tot nu toe komen ze er gewoonlijk op neer dat je als klant een waarschuwing ontvangt als het saldo van je rekening op de rode lijn afstevent. Maar het systeem heeft zijn tekortkomingen, omdat de waarschuwing ofwel te laat komt, ofwel misplaatst is als het systeem onvoldoende rekening houdt met de te verwachten inkomsten.
Maar Absa Bank, een filiaal van Barclays, gooit het over een andere boeg. Het gebruikt namelijk andere criteria om te beslissen of een alarm op zijn plaats is. Absa analyseert heel nauwkeurig de eerdere transacties van de klant en detecteert met algoritmes terugkerende transacties die zijn financiële situatie zouden kunnen ontredderen.
Klinkt dat een beetje te opdringerig? Niet volgens de klanten. Van de 50.000 klanten die de functie al hebben getest, verklaarde de meerderheid zich tevreden over de proactieve aanpak van de bank, die ze niet te offensief vonden.
Barclays zelf verkondigt dat het een echte “datawetenschap” ontwikkelt. De bank bevestigt in elk geval de steeds nauwere verwevenheid tussen de bankpraktijk en het dagelijks leven, nu oplossingen voor personal financial management tot de essentie van de mobiele bankapps gaan behoren.