Maximaal op te nemen bedrag, landen waar je je kaart kan gebruiken, … even klikken in de app en je past alles zelf aan bij ABN Amro.
We kennen het waarschijnlijk allemaal: je reist naar het buitenland en de geldautomaat weigert om ook maar de minste transactie uit te voeren. Of je wil een betaling doen, maar die wordt vlakaf geweigerd, omdat je aan je plafond zit. Dergelijke beperkingen zouden kunnen verdwijnen naarmate de functies in mobiele apps slimmer worden.
Het is er ABN Amro met zijn nieuwe mobiele app vooral om te doen dat zijn klanten zelfstandiger door het leven gaan. De bank introduceert nieuwe functies - eerst voor de iPhone, later ook voor Android - die klanten meer flexibiliteit bieden om hun uitgaven te beheren of geld op te nemen.
Klanten kunnen hun debetkaart zelf activeren of desactiveren als ze de eurozone verlaten. Ze ontvangen een waarschuwing als de app dankzij geografische lokalisatie ontdekt dat ze zich in het buitenland bevinden.
Ze kunnen bovendien een plafond instellen voor uitgaven of geldopneming in euro aan biljettenverdelers en voor aankopen in een winkel. Zo’n machtiging kan tijdelijk zijn, zodat na het uitvoeren van de bewuste transactie weer een redelijker plafond geldt.
Klanten hoeven trouwens niet te wachten op een bevestiging: zodra de actie is ingevoerd in de app, gelden de nieuwe waarden. Naar je kantoor gaan of je adviseur bellen, is er ook niet meer bij. Je mobiele app regelt alles. Volgens ANB Amro zijn klanten vragende partij om zelfstandig keuzes te kunnen maken en hun eigen gedrag te bepalen.