De mobiele bank is populair in Indonesië

Op 08/04/15
Deel via

In een land waar de meeste inwoners nog geen gebruik maken van bankdiensten en waar mensen vooral mobiel op internet gaan, is m-banking een schot in de roos.

De meeste Indonesiërs beschikken momenteel nog niet over een debet- of kredietkaart. Dat is natuurlijk een obstakel om diensten zoals e-commerce of de Uber-app te kunnen invoeren, maar anderzijds een formidabele buitenkans voor de ontwikkeling van mobiele bankdiensten.

Het gevolg laat zich raden: m-banking ontwikkelt zich in het land in een razend tempo. Volgens PT Bank Central Asia groeide mobiel bankieren vorig jaar met niet minder dan 20%. De uitgevoerde transacties zijn heel uiteenlopend: van mobiele belminuten versturen naar vrienden of familie (45%) tot geld overschrijven tussen particulieren (24%) of gewoon je bankrekening raadplegen (30%). Vorig jaar kocht meer dan 30% van de mobiele gebruikers een fysiek product met hun toestel. Volgens een enquête van MEF is dat meer dan een verdubbeling in vergelijking met 2013.

 “M-banking heeft vandaag 5 miljoen gebruikers”, verklaarde Elizabeth Ina Suwandi aan de Wall Street Journal tijdens een conferentie over sociale netwerken in Jakarta. “Wij werken momenteel samen met meer dan 200 handelaars om e-commerce en m-commerce te ontwikkelen. Het is onze bedoeling om mensen gemakkelijker de stap naar mobiele betalingen te laten zetten.”

Toch zijn er nog heel wat obstakels uit de weg te ruimen. Volgens het MEF-rapport vertrouwt 32% van de respondenten zijn bankinstelling nog steeds niet helemaal. 17% vindt dat de mobiele netwerken nog te traag en kwetsbaar zijn om online te bankieren.