Verscheidene experts vragen zich af wat de nieuwe iPhone 6 kan betekenen voor mobiel bankieren. De lat ligt waarschijnlijk hoog, heel hoog. Waarom?
Het grote nieuws van het moment is de lancering van Android Pay en Samsung Pay, maar Apple heeft al een jaar voorsprong op zijn twee concurrenten opgebouwd. Apple Pay is immers sinds september 2014 in de Verenigde Staten beschikbaar. De banksector maakt zich nu klaar voor een nieuwe reeks innovaties als reactie op de introductie van twee nieuwe Apple-smartphones, de iPhone 6S en de iPhone 6S Plus. Waarom dat zo is, wordt toegelicht door een aantal bankspecialisten in een boeiend artikel in The Financial Brand.
Wij lichten er drie meningen uit:
Brett King is de CEO van Moven, dat wij hier al in februari 2013 hebben voorgesteld. Hij vindt dat “de verbeteringen aan de fotocamera en de invoering van 3D Touch interessant zijn en meer bepaald de geperfectioneerde frontcamera. De gezichtsherkenning is nauwkeuriger geworden. De drukgevoelige interface 3D Touch geeft anderzijds op een meer natuurlijke wijze toegang tot functies zoals onmiddellijk je saldo raadplegen.”
Bradley Leimer, directeur innovatie bij Santander, dat wij hier eerder hebben besproken, is eveneens van oordeel dat de nieuwe 3D-interface allesbehalve een gadget is. “Apps kunnen gebruikmaken van contextuele ondersteuning en dat vereenvoudigt mobiele transacties aanzienlijk. In een wereld waarin context primeert, geeft dit ons de kans om op het juiste moment in te grijpen in (of ons juist terug te trekken uit) het leven van onze klanten.”
David Brear, een analist die lid is van de Think Different Group, denkt dat de interacties met de Apple Watch voortaan interessanter en specifieker zullen zijn: “De nieuwe versie van WatchOS, het besturingssysteem van het Apple-horloge, opent nieuwe perspectieven voor fintechbedrijven. De Apple Watch kan nu autonoom informatie bieden die complementair is met de iPhone en minder repetitief. Het horloge is niet langer zomaar een extra scherm voor je smartphone. Denk aan informatie zoals je saldo of recente verrichtingen, zonder authenticatie en zonder lange synchronisatie met de iPhone.”