De wetenschap heeft vele deugden. Bijvoorbeeld het updaten van het recept om een (wetenschappelijk) perfecte foto te pinnen op Pinterest. Kwestie van marketeers en community managers een handje te helpen om hun publiek naar het sociale netwerk te lokken. Op het web blijven maar artikels verschijnen over de volgende hamvraag: moeten banken zich bewegen op Pinterest, het sociale netwerk waar je je foto’s pint en deelt met de wereld? Een jaar geleden probeerden we op deze blog al een antwoord te formuleren op die vraag, met een overzicht van alle argumenten pro en contra. Enkele maanden later publiceerden we op diezelfde blog de eerste conclusies over de aanwezigheid van banken op Pinterest. En die conclusies vielen niet echt mee… Dat heeft met veel zaken te maken, maar de belangrijkste reden is ongetwijfeld dat banken en financiële instellingen niet het recept hebben gevonden om dé ideale foto te posten op Pinterest.
De hulp inroepen van de Amerikaanse start-up Curalate, kan een oplossing zijn. Met de tool die het bedrijf ontwikkelde kunnen andere bedrijven namelijk rechtstreeks communiceren op Pinterest. Op verzoek van het magazine Wired compileerde Curalate miljoenen foto’s die op Pinterest gepost werden en analyseerde die welke het meest gedeeld, ‘geliked’ of becommentarieerd werden. Een van de dataspecialisten distilleerde vervolgens op een heel wetenschappelijke manier de 5 kenmerken waaraan een gepinde foto moet voldoen om succes te hebben.
1. Geen gezichten! Foto’s van gezichten worden 23 % minder gepind dan foto’s zonder gezicht. Volgens Wired is Pinterest een netwerk van voorwerpen, in tegenstelling tot Facebook, dat mensen met elkaar verbindt. Op Pinterest zou een gezicht alleen maar voor afleiding zorgen.
2. Geen achtergrond! Een achtergrond suggereren kan nog net. Een achtergrond over meer dan 40 % van de foto leidt de aandacht af.
3. Kleuren, vooral rood. De populairste foto’s volgens het onderzoek van Curalate zijn die met een dominante kleur die minstens drie keer herhaald wordt. Warme tinten beloven tweemaal meer succes dan blauwige tinten.
4. Zacht licht. Erg lichte of donkere foto’s worden 20 keer minder gepind dan foto’s met een minder contrasterende lichtinval. Zwart-witfoto’s kun je al helemaal vergeten: ze worden tienmaal minder gepind dan kleurenfoto’s met een verzadiging van 50 %.
5. Een portret-formaat. En niets anders! Pinterest past de afmetingen van je foto aan dit enige formaat aan.
De wetenschap heeft deze perfecte foto voorgebracht. Hij werd 307.000 keer ‘gerepind’, 8.000 keer geliked en meer dan 300 keer becommentarieerd. Opgelet: het resultaat is verrassend … Bekijk de foto hier.