Klanten van DBS in Hongkong beschikken nu over een app om op elk ogenblik hun transacties te controleren via een “timeline” zoals op Facebook, inclusief de mogelijkheid om hun “financiën” en “rewards” in het oog te houden.
De Aziatische bank DBS, die erin slaagt om zich aan een snel evoluerende omgeving aan te passen, gaat voor een intelligente aanpak op twee niveaus. Enerzijds stelt ze vast dat klanten steeds meer geconnecteerd zijn, vooral via mobiele toestellen. Anderzijds maakt ze van het element dat Facebook in 2011 radicaal veranderde een instrument voor haar sector, zodat de gebruiker over een soort financiële autobiografie beschikt.
DBS Omni zorgt ervoor dat alle transacties worden opgelijst, zodat ze gemakkelijk en in real time te raadplegen zijn. Voeg daar nog een flinke dosis interactie aan toe: de gebruiker voegt zelf persoonlijke elementen toe aan een bepaalde transactie, zoals een foto of een beschrijving. Bovendien kan hij anticiperen en zijn budget bijsturen aan de hand van een geconsolideerd overzicht van het afgelegde financiële traject, met daarin de belangrijkste 5 categorieën aan persoonlijke uitgaven van het vorige semester. De app beheert ook alle voordelen van prijsverlagingen of cashbacks bij aankopen. DBS ontwikkelde tegelijkertijd ook een intuïtieve oplossing waarmee de klant altijd en overal het hele proces van het aanvragen en verkrijgen van een banklening volledig online kan afwikkelen.
Met deze aangepaste en eenvoudig te gebruiken tools toont DBS de traditionele banken hoe ze het hoofd kunnen bieden aan de bikkelharde concurrentie van de nieuwkomers op de markt van de mobiele betalingen, zoals Apple en Google. Als de banken verder hun capaciteit ontwikkelen om te reageren en zichzelf heruit te vinden, dan zullen ze een gedeelte van hun historische activiteiten kunnen behouden en competitief blijven.