Jim Hagemann Snabe, co-CEO van de groep SAP, tekende onlangs voor een carte blanche in de Financial Times. Hij ventileerde er zijn visie op sociale netwerken en de macht die zo op termijn kunnen verwerven in de zakenwereld.
In zijn denkoefening over sociale netwerken en de toekomst van de zakenwereld ziet Jim Hagemann ook een ‘intelligence business web’ opduiken. Volgens Hagemann zullen hierdoor de grenzen tussen de bedrijven zelf en hele sectoren zoals we die vandaag kennen, vervagen. “Telefoonmaatschappijen zullen financiële producten kunnen aanbieden op SIM-kaarten en autobedrijven zullen rechtstreeks financieringen en verzekeringen en zelfs huurwagens kunnen aanbieden. De telefoonmaatschappij hoeft geen bank te worden, ze kan gewoon bankdiensten gebruiken via het ‘business web’. Productiebedrijven kunnen produceren voor verschillende ondernemingen tegelijk, zoals dat vandaag al gebeurt in de sector voor spitstechnologieën en in de autosector. Dat kan dankzij de oprichting van netwerken die de capaciteiten en diensten van alle bedrijven bundelen.”
Kortom, in de toekomst zullen we volledige waardeketens kunnen optimaliseren zonder veel uit te geven. Lees de volledige carte blanche in het Frans of in het Engels (als u op de site van de FT niet rechtstreeks kunt doorklikken naar de Engelse versie, googel dan ‘Jim Hagemann Financial Times social media futur business’ en klik op het eerste zoekresultaat om het artikel op uw scherm weer te geven).