In Groot-Brittannië zijn 11- tot 15-jarigen de nieuwe doelgroep voor mobiele toepassingen van de bank Halifax. Om jonge klanten te helpen hun budget beter te beheren werd er zelfs een compleet aanbod uitgewerkt.
Eind januari kondigde Halifax aan dat het met de steun van Childnet International een nieuwe dienst lanceert die uitsluitend voor jongeren is bestemd en vooral tot doel heeft om ze te leren hoe ze een bankrelatie beheren.
De online rekening Expresscash werd helemaal herwerkt om de jonge generatie te laten zien hoe ze met geld moeten omgaan zodra ze zelf de controle over hun persoonlijke financiën verwerven. Caroline Rookes van Money Advice Service legt uit dat 71% van de opgroeiende jongeren fundamentele fouten zou kunnen maken in het eerste jaar waarin ze financieel onafhankelijk worden. Dat is vooral zo als ze 18 jaar worden en voor het eerst toegang krijgen tot … krediet.
Het partnership met Money Advice Service maakte het mogelijk om via de bankapp de principes van een gezond financieel beheer bij te brengen en veiligheidsinformatie te geven.
Will Gardner, CEO van Childnet International, vindt dit een goed idee: “Veilig en verantwoord leren omgaan met het internet is tegenwoordig een essentieel onderdeel van het leven van kinderen en jongeren. Geld correct beheren hoort daar natuurlijk ook bij. Wij steunen deze initiatieven zonder voorbehoud!”
Halifax is er rotsvast van overtuigd dat de online bank een gezondere bankrelatie oplevert. De bank bewijst dat met een recente studie bij volwassenen: klanten die actief zijn op het internet zijn beter in staat om verantwoord om te gaan met hun financiën. Zij sparen meer en raadplegen vaker hun rekeningen dan dat zij vroeger een kantoor bezochten. Het enige nadeel? Geïnformeerde klanten zijn vaak ook volatielere klanten. 27% is klant bij verscheidene instellingen, tegenover 17% van de “offline” klanten.