En misschien wordt dat binnenkort ook de norm... In een nabije toekomst moeten we wellicht niet meer naar een filiaal of zelfs de website van de bank om een rekening te openen. Dat doen we dan toch gewoon...op Facebook! GT Bank effent een stukje van de weg...
Een bankrekening openen via Facebook en onmiddellijk een rekeningnummer toegekend krijgen. Dat is wat het Nigeriaanse GT Bank momenteel aanbiedt, door middel van een specifieke app, GT Bank Social Banking.
GT Bank is een van de eerste Afrikaanse banken die op de sociale netwerken mikt. Zijn Facebookpagina heeft bijna 1,4 miljoen fans! GT Bank is ook zeer actief op Twitter en Google+. Zijn app voor het openen van een rekening via Facebook is voorlopig de recentste van een (lange) rij van innovaties op de sociale netwerken.
Om de rekening te openen, volstaat het dus naar de Facebookpagina te gaan en daar een formulier met slechts drie vragen in te vullen: ‘Welk soort rekening wenst u?’ ‘Wat is uw e-mailadres?’ en ‘Welke is uw woonplaats?’ Als je dan het formulier opstuurt, krijg je onmiddellijk een rekeningnummer. Daarmee is evenwel nog niet de hele procedure doorlopen. Momenteel moet de klant hoe dan ook nog langs het dichtstbijzijnde agentschap met een recente kopie van een elektriciteitsrekening, zijn rijbewijs en twee foto’s. En niet te vergeten de code van de transactie op Facebook, die maar twee weken geldig blijft. We zijn dus nog niet zover dat we zonder meer via een sociaal netwerk een rekening kunnen openen. Toch kunnen we ons de vraag stellen: zal het op een dag wel mogelijk zijn?
Volgens de site The Financial Brand is het antwoord neen. Toch zeker niet in de nabije toekomst. De belangrijkste reden is dat klanten wantrouwig blijven staan ten opzichte van online verrichtingen en des te meer als Facebook of de sociale netwerken in het algemeen erbij betrokken zijn. Dat geldt althans voor onze westerse landen. Een ander obstakel is het controleren van de identiteit, een vereiste om een rekening te kunnen openen. In elk geval hebben maar heel weinig banken voldoende fans op Facebook om de ontwikkeling van een dergelijke tool te overwegen. De grote meerderheid komt niet boven de 500 likes uit. Enkel instellingen met verscheidene duizenden zeer geëngageerde fans kunnen mogelijk die stap zetten…
Voor meer informatie over het door GT Bank ingevoerde systeem