Mobiel betalen is fun en fashion. Om dat iedereen te laten ervaren werkt de beroemde Topshop-keten in Londen samen met Barclays.
Je kan tegenwoordig betalen met je smartphone, een horloge en sinds kort ook met je tattoo. De wearables - of draagbare technologieën - zijn in opmars en niets houdt ze nog tegen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat een Londense boetiek er brood in ziet.
Sinds november 2015 kan je bij Topshop in Oxford Street modeaccessoires kopen waar de betaaloplossing bPay van de Barclays-bank in verwerkt is. Het assortiment bestaat uit smartphonecovers, sleutelhangers, stickers in alle kleuren en natuurlijk ook polsbandjes. Die laatste categorie zou momenteel het meeste succes kennen.
Nu er steeds meer van die “devices” komen, heeft Barclays het betaalplafond van bPay verhoogd tot £ 30 (+/- € 39). Topshop hanteert ook een strategie met een concept op mensenmaat, door de technologieën af te stemmen op de gebruikers, die ze in de verkooppunten kunnen testen.
Welke bedoeling schuilt hier achter? Weerwerk bieden aan de recente lancering en voortschrijdende penetratie van Apple Pay in het Verenigd Koninkrijk. In augustus kon je er hier meer over lezen. Uit een studie van nVest Ventures bij 5.000 Britten bleek vorig jaar dat al 11% in een verkooppunt met een mobiel toestel had betaald en dat 18% erg geïnteresseerd is in deze technologie. Het hoeft dus niet te verbazen dat veel spelers - waaronder Barclays - zich aangetrokken voelen tot deze sector.