Dankzij BNP Paribas Fortis kunt u vanaf het voorjaar van 2013 veilig en mobiel betalen met uw smartphone bij handelaars, ambachtslieden en vrije beroepers. Een innoverende oplossing die de relatie met klanten en patiënten zeker zal verbeteren.
Uit een onderzoek van InSites Consulting over betalingsgewoonten bleek in oktober 2011 dat consumenten graag elektronisch willen betalen op plaatsen waar dat nog niet altijd mogelijk is. We hebben het dan vooral over dokters, tandartsen en kappers! Zo zou 74 % van de 543 ondervraagde personen graag met de kaart betalen bij de tandarts. Slechts 38 % doet het ook, want vaak is dat niet mogelijk. Zesentwintig procent van de klanten betaalt met de kaart bij de kapper, maar 62 % zou het graag kunnen. Bij de huisarts betaalt slechts 10 % van de patiënten elektronisch, terwijl 67 % graag een bankkaart zou gebruiken. Bij de tandarts vindt 46 % van de patiënten het (erg) vervelend dat ze niet met de kaart kunnen betalen. In de leeftijdsgroep 18 tot 35 jaar is dat zelfs 54 %. Bij de huisarts is dat 37 %, bij de kapper 33 %.
BNP Paribas Fortis bedacht een oplossing in samenwerking met Ingenico. Geen gewone betaling met de bankkaart, maar een heuse mobiele app. Met een smartphone, een speciale app en een beveiligde kaartlezer in pocketformaat kunnen klanten en patiënten voortaan makkelijker betalen bij handelaars, ambachtslieden en vrije beroepers. Volledig mobiel. Via de app op hun smartphone kunnen gebruikers hun betalingen bovendien beter volgen en beschikken ze geleidelijk aan over nieuwe diensten.
Hoe werkt het concreet?
> De handelaar installeert de specifieke app op zijn smartphone.
> De kaartlezer is via Bluetooth verbonden met de smartphone.
> De handelaar voert het te betalen bedrag in op zijn smartphone.
> De klant stopt zijn bankkaart in de lezer en gebruikt het toetsenbord om zijn code veilig in te voeren.
> Het bedrag wordt gestort op de rekening van de handelaar!
De oplossing is compatibel met alle gangbare bankkaarten in België. Zo kan iedereen makkelijk elektronisch betalen, ook waar dat vroeger nog niet mogelijk was, bijvoorbeeld wanneer een dokter of een technicus aan huis komt.
Mobile banking is tegenwoordig heel veilig zoals blijkt uit onze artikels “Wees niet meer bang voor mobile banking” of “De 5 veiligheidstroeven van mobile banking”. Waarom het dan niet gebruiken?
Dit nieuwe aanbod bevestigt in elk geval dat de smartphone een centrale rol speelt in de relatie tussen BNP Paribas Fortis en zijn klanten, met een innovatief en steeds breder dienstenaanbod.
Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan lanceerde Bank of America een vrijwel identiek systeem: Mobile Pay on Demand. De Amerikaanse bank gebruikt het als betaalmiddel, maar ook om marketingaanbiedingen de wereld in de sturen. Gebruikers van Mobile Pay on Demand hebben via dit kanaal namelijk toegang tot de promotieplatformen van de bank waarmee ze via de online rekeningafschriften kortingbonnen, speciale uitnodigingen en andere cadeaus verdeelt naargelang van het profiel van de kaarthouder. Iets om over na te denken?