Weinig Europese banken – behalve de Britse – komen voor in de lijst van de top 100 van de banken die actief zijn op sociale netwerken. Het Oude Continent hinkt achterop.
Het Power 100-klassement van Financial Brand weerspiegelt elk kwartaal hoe goed banken scoren op de sociale media. Om de score te berekenen worden diverse criteria gehanteerd:
- 1 punt per 1.500 “likes” op Facebook;
- 1 punt volgens de formule [Facebook ‘Talking About’] x [Facebook Engagement Rate] ÷ 20;
- 1 punt per schijf van 500 volgers op Twitter;
- 1 punt per reeks van 1.000 verstuurde tweets;
- 1 punt per 15.000 views op YouTube;
- 1 punt per schijf van 50 YouTube-abonnees.
De nieuwste studie onderzocht de situatie in de periode juli tot september 2014. Drie Amerikaanse banken staan op het ereschavotje: Wells Fargo, Bank of America en Capital One. Ze worden op de hielen gezeten door de Indische ICICI Bank.
Hoe goed scoren de Europese banken? Niet fameus. In het klassement komen überhaupt slechts veertien bank- en verzekeringsinstellingen voor, benadrukt de Franse zakenkrant Les Echos. Zwitserland is de Europese koploper: Crédit Suisse haalt de 12e plaats. Een eindje verderop volgen de Britten: Natwest op de 19e plaats, Barclays op de twintigste en HSBC sluit de rij op de 26e plaats. En dat ondanks de overtuiging dat tegenwoordig bijna 10% van de klanten die op de sociale netwerken zitten, via dit kanaal minstens één keer per week contact maakt met zijn bank.