Gemiddeld ziet slechts 16 % van je fans al je statussen op Facebook. Vandaar dat het sociale netwerk een nieuwe vorm van reclame in het leven roept: ‘Promoted Posts’. Het gaat om een manier om een status om te zetten in reclame en zo je visibiliteit een boost te geven … met geld. Vraag is of dit efficiënter is dan de traditionele Facebook Ads...
Een promotiecampagne houden op Facebook kwam tot nu toe neer op de optie ‘Facebook Advertising’, een te betalen advertentie die getoond werd aan een doelpubliek (leeftijd, sociale categorie, regio). Met deze formule kun je wel je budget efficiënt beheren, maar ze biedt geen garantie voor kliks en kan gelijkgesteld worden met spam.
Zo ontstond het idee om promotieartikelen toe te voegen aan de informatiestroom in een bijzonder aanvaardbaar formaat, zowel op een pc als op een tablet of smartphone. We hebben het over de Promoted Posts van Facebook.
Zijn die posts gewone artikels of is het echte reclame? Het antwoord ligt ergens daartussen. Op de homepage van je Facbook-account zag je gedurende een hele tijd een lijst met de gepubliceerde artikels van je vrienden verschijnen in omgekeerde chronologische volgorde. Sinds de Timeline bestaat, is sorteren complexer, met name door het grote aantal gepubliceerde posts. Die verschijnen nu op basis van relevantie en populariteit. Iedereen kan de weergegeven artikels sorteren, maar de meeste gebruikers wijzigen de parameter op de homepage niet. Het gevolg: merken zijn er niet zeker van dat al hun publicaties op hun officiële pagina terechtkomen in de stream van hun klanten.
Met de tool ‘suggested post’ (promoted post) kun je de kans dat je artikels zichtbaar zijn voor je publiek in hun actualiteitsstatus vergroten. Hoe? Door (bovenaan de lijst) elke gedeelde post op een profiel of een pagina – ook foto’s, filmpjes, video’s, vragen en aanbiedingen – bovenaan te plaatsen in ruil voor een vast bedrag. Duur van een campagne? Standaard en gemiddeld drie dagen.
Facebook mikt eerst op de fans van je pagina en hun vrienden. Het resultaat: je bent er zeker van dat je fans ook zien wat je post en hun vrienden kunnen naar jouw pagina komen, zonder dat de boodschap verdrinkt in de wereldwijde informatiestroom van Facebook-gebruikers.
De formule is bijzonder efficiënt in drie gevallen: events, lanceringen en promoties. Net als Facebook Ads biedt ze de mogelijkheid om een vast budget te bepalen. De lay-out is eenvoudiger: onder elke gepubliceerde status kun je met de optie Boost Post een campagne definiëren en de zichtbaarheid van de te promoten inhoud. De impact is veel kleinschaliger dan een affichecampagne, maar je bereikt er wel rechtstreeks je fans mee.
Voor een efficiënte imagocampagne heb je twee interessante formules: het weergeven van een soort ‘Facebook Ads’ om ‘likes’ te sprokkelen of ‘Promoted Posts’ om het publiek warm te maken voor de community van je merk en tegelijk de vrienden van je fans en … ambassadeurs te bereiken.