Een financieel expert van Facebook legt de banken uit welke kansen mobiele marketing hen biedt. Op Facebook bijvoorbeeld?
Sinds enkele weken kunnen de Amerikanen geld naar elkaar overschrijven via Messenger. Geld versturen en ontvangen moet nu even gemakkelijk zijn als een emoji of bericht uitwisselen. Facebook zet hiermee een eerste stap op het terrein van de financiële dienstverlening. Het bedrijf weet precies wat de Generatie Y wil en het stelt zich niet op als een vijand van de banken, maar spelt ze toch graag de les.
In een interview in The Financial Brand, zegt Neil Hiltz dat in onze huidige wereld “mobiel het belangrijkste kanaal” is geworden: “Daar moeten de financiële instellingen op voortbouwen. Krachtdadig en vastberaden. Het is momenteel perfect mogelijk om een cheque met je telefoon te scannen (Nvdr: gebeurt regelmatig in de Verenigde Staten) zonder langs je bankkantoor te gaan, online een verzekering af te sluiten of je koffie met je smartphone te betalen zonder dat iemand je nog als een geek bekijkt. Wij vinden dat nu allemaal normaal. De financiële instellingen moeten op die trein springen en het gedrag van hun klanten bijbenen.”
Waarom absolute voorrang geven aan het mobiele kanaal? Voor Facebook ligt het antwoord in de statistieken: 1,19 miljard mensen loggen elke maand mobiel in op Facebook, per dag zijn dat er niet minder dan 745 miljoen. De 300 miljoen gebruikers per maand van Instagram (ook eigendom van de groep) en Whatsapp mag je daarbij optellen. Resultaat? Eén minuut op vijf die mensen in de VS mobiel doorbrengen, zitten ze op een van de apps van Facebook.
Wat wil Facebook dan eigenlijk? Dat de banken hun producten op mobiele toestellen promoten, natuurlijk! “Vergeet niet dat mensen die hun Facebook mobiel gebruiken door hun Newsfeed scrollen, op zoek naar nieuwe en relevante informatie.” Het sociale netwerk prijst zichzelf aan als een onmisbaar uitstalraam voor de banken. Zij bereiken er hun doelgroepen en geven hun marketingstrategie een boost. Volgens Neil Hiltz duurt het soms minder dan 15 minuten om een goede campagne te lanceren …