Facebook test ‘Autofill With Facebook’, een nieuwe functionaliteit waarmee gebruikers makkelijker mobiel kunnen betalen omdat ze betaalinfo opslaan op hun Facebook-account. Stel… Je doet een aankoop via een mobiele app van een winkelier. Om te betalen moet je het leverings- en facturatieadres invoeren, je bankgegevens, enz. Nogal een omslachtige karwei met een smartphone.
Dat kan makkelijker, dachten ze bij Facebook, en daarom testen ze sinds 23 september in samenwerking met de betaaloplossingen Paypal, Stripe, Braintree en twee e-commerce-apps (JackThreads en Mosaic) een nieuwe functionaliteit die naar de naam ‘Autofill With Facebook’ luistert. Facebook-gebruikers vullen een formulier in met al hun betaal- en leveringsgegevens. Die gegevens worden opgeslagen op hun Facebook-account en daarna volstaat het op de knop ‘Autofill Your info’ te klikken in de mobiele app van de winkelier om alle velden automatisch in te vullen. De app verwerkt de bestelling en finaliseert de betaling. Eenvoudig en snel!
Dit heeft niets te maken met een elektronische portemonnee van het type Google Wallet waarmee je aankopen kunt doen in gewone winkels. De Facebook-dienst is enkel bedoeld voor aankopen via een mobiele app. Een vraag die opborrelt is: “Waarom heeft Facebook dit soort functionaliteit ontwikkeld?” Om nog meer adverteerders aan te trekken. Adverteerders aan wie Facebook belooft dat ze dankzij ‘Autofill Your info’ meer potentiële klanten kunnen verleiden omdat kopen makkelijker wordt. Veel consumenten ronden hun transactie namelijk niet af omdat de site of app slecht in elkaar zit of omdat ze te veel formulieren moeten invullen.
Nog een voordeel van Facebook: de netwerksite registreert tal van gegevens die voor handelaars nuttig zijn. Bijvoorbeeld wat je koopt, hoeveel je hebt uitgegeven en bij wie. Als dat geen goede reden is om e-winkeliers te overtuigen nog meer adverteerruimte te kopen …
Ook voor Paypal, Braintree en Stripe zijn er voordelen aan verbonden. Hoe meer conversie, hoe hoger het betaalvolume en dus ook de commissielonen. Een mooie win-winoperatie!