Welke posts moet je als financiële instelling op de sociale media publiceren? Misschien is het antwoord te vinden in de beste initiatieven van de banken op de Social Media Power 100?
Carolee Bennett Sherwood (Media Logic) publiceerde enkele weken geleden een ingezonden stuk in het online magazine The Financial Brand. Deze social content manager vroeg de banken om meer aandacht te besteden aan het soort artikels die ze op sociale media posten. Zij vindt immers dat elke post telkens consistent de kernwaarden van het merk moet uitdragen.
Je bankier verdient volgens haar alleen maar jouw like, als hij een tiental principes toepast. Dit zijn de belangrijkste:
1. Vergeet de fysieke verkooppunten niet
BBVA Compass nam zijn toevlucht tot sociale netwerken voor zijn actie “Dollars for Scholars”, met scholen als doelgroep. De actie diende om in de lokale kantoren meer mensen over de vloer te krijgen. De nominaties voor de wedstrijd moesten er persoonlijk worden ingediend.
2. Geef voorrang aan een uitstekende klantenservice
Het vertrouwen dat een klant in zijn bank stelt, is vooral van dit aspect afhankelijk. Simple gebruikte Facebook om een kaart te verspreiden die Erin, een van zijn adviseurs, met de hand had geschreven. Hoewel de instelling een online bank is, laat ze zien dat zij vrijwel op dezelfde manier met haar klanten omgaat als een lokaal agentschap. Maar een paar smileys hier en daar mogen wel …
3. Leg als bank vooral de voordelen uit als je iets wil verkopen
Citibank publiceert boodschappen die je onrechtstreeks aansporen om gebruik te maken van bepaalde diensten als je een beloning of voordeel wil ontvangen. Denk aan pechverhelping als extra bij een autoverzekering. Om niet rechtstreeks over verkopen te praten, gebruikt Citibank universele beelden zoals ... een hond.
4. Gebruik sociale netwerken in combinatie met ... reclame
Als een gezicht of spotje dat bekend is van tv of uit de bioscoop ook op de sociale media scoort, dan is het bingo. Capital One bespeelt deze techniek op virtuoze manier. De klant ervaart altijd een consistent imago, ongeacht het communicatiekanaal. Om dit hoofdzakelijk visuele resultaat te bereiken, moet de bank ook haar Instagram- en Pinterest-accounts inschakelen.
5. Maak content levendiger met Facebook-apps
Om klanten voor zich te winnen creëerde Bank of America een kleine app die veel weg heeft van een rekenmachine. Toekomstige klanten berekenen ermee hoeveel winst in de vorm van cashbacks ze zouden kunnen boeken met een BankAmericard-kredietkaart.