Van alle financieel adviseurs heeft 48 % dagelijks contact met klanten via de sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van Accenture van enkele weken geleden. Op die manier communiceren helpt ook om nieuwe klanten te werven, vinden ze, en om de tegoeden van die klanten bij de bank te verhogen. Accenture voerde zijn onderzoek uit bij vierhonder financieel adviseurs in de Verenigde Staten. Het resultaat: een rapport met als titel ‘Closing the Gap: How Tech-Savvy Advisors Can Regain Investor Trust’ en nogal interessant cijfermateriaal.
Van alle adviseurs beweert 40 % dat ze nieuwe klanten hebben aangetrokken via Facebook, 25 % dankzij LinkedIn en 21 % dankzij Twitter. Sociale media en nieuwe technologieën zijn voor hen dus onontbeerlijk in hun communicatie- en marketingstrategie. 48 % bevestigt trouwens dagelijks contact te hebben met hun klanten via de sociale media. En meer dan de helft vindt dat hun klanten een digitale interactie wensen of vragen. Waarom? Omdat je klanten snel en makkelijk een antwoord kunt geven via de sociale media, vindt 59% van de respondenten.
Overigens is het zo dat 77 % van deze Amerikaanse adviseurs vindt dat deze tools bijdragen tot het binden van de klanten aan de bank. Meer nog: volgens 74 % doen ze de beheerde activa stijgen en 73 % stelt dat er globaal genomen meer contacten zijn met de klant. Bovendien blijf je volgens 58 % via de sociale media op de hoogte van de laatste info en nieuwigheden in hun sector. Geen twijfel mogelijk: de sociale media en digitale tools hebben vandaag een grote invloed op de marketing- en relatiestrategieën in de financiële en bancaire sector. 49 % van de respondenten vindt ook dat bedrijven die er niet slagen voordeel te halen uit de sociale media, klanten zullen verliezen in vergelijking met concurrenten die er zich wel efficiënt van bedienen. 85% beweert zelfs dat ze zouden willen deelnemen aan een sociaal netwerk van hun eigen bedrijf.