In 2011 experimenteerde American Express met promoties gekoppeld aan check-ins op foursquare®. Vandaag wil het sociale netwerk voor geolocatie van die business een van de pijlers van zijn economisch model maken en start het met een nieuwe ervaring. Houders van een AmEx-kaart zijn niet langer de enige mensen die kortingen krijgen wanneer ze inchecken via foursquare®. Sinds 26 februari kan elke gebruiker van het sociale netwerk voor geolocatie – ze zijn met 30 miljoen – zijn foursquare®-account koppelen aan zijn debetkaart of Visa of MasterCard, overal ter wereld. En niet enkel meer in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zoals het geval was voor AmEx. Zo krijgt iedereen bij elke check-in automatisch geolocatiepromoties (Burger King werd met zijn 7.000 restaurants wereldwijd geselecteerd als partner voor de testfase). Om van de aanbiedingen te profiteren, volstaat het om … met je kaart te betalen! Alles gebeurt automatisch, je hoeft geen bon meer te af te geven aan de kassa, een geldigheidsdatum aan te tonen of een streepjescode te laten inscannen. Je hoeft zelfs je smartphone niet te tonen. Handelaars hoeven hun personeel geen opleiding te geven of het een of ander betaalsysteem in te stellen. Iedereen heeft er baat bij.
In 2011 was het AmEx dat bij foursquare® aanklopte om een partnership aan te gaan, maar de uitbreiding van de service vandaag is enkel het initiatief van foursquare®. Toch zorgt een partner ervoor dat de aanbiedingen op de kaarten komen. Het geolocatienetwerk krijgt een vergoeding voor de uitgedeelde promo’s en hoopt dat de markt voor ‘card-linked offers’ snel uitgroeit tot een inkomstenbron en de voornaamste pijler van zijn economisch model. “One mass retailer recently told us for every dollar spent on foursquare® they drive $10 in ROI”, verklaarde Steven Rosenblatt, Chief revenue officer van foursquare®. Goed nieuws voor wie mikt op eenzelfde aanpak zoals gerichte promoties op bankafschriften bijvoorbeeld, maar waarvan de levensvatbaarheid nog af te wachten valt. Slaagt foursquare® in zijn opzet, dan zullen veel start-ups niet aarzelen om min of meer vergelijkbare oplossingen te bedenken. En wat dan met financiële instellingen? Zij zouden dit fenomeen op de voet moeten volgen om te vermijden dat ze (nogmaals?) achter het net vissen. Patrice Bernard, Frans consultant en specialist in innovatie voor financiële dienstverleners bij Coninx Consulting, benadrukt dat ze er “een middel in kunnen vinden om nieuwe inkomsten te genereren en zich tegelijk te integreren in het dagelijks leven van hun klanten”. Die kans laten voorbij glippen zou jammer zijn...