Honestly, is een dikke beat met een Middeleeuwse vibe niet het enige wat deze serie mist? Deze producers zouden uiterst geschikt zijn voor de job...
Toen Game of Thrones een tijdje geleden de favoriete muziek van alle personages bekendmaakte, vroegen wij ons af: hoe zou het zijn als er ook elektronische muziek te horen was in de serie? Vermoedelijk best ongemakkelijk, al kennen we ook een paar producers die van ons gerust de soundtrack voor de fantasy-reeks een ons handen mogen nemen. We stellen ze even aan je voor.
Yamaneko
Als de Britse post-grimeproducer Yamaneko zich op z’n album ‘Pixel wave embrace’ al een meester toonde in het creëren van een bepaalde sfeer, dan was het zijn Boiler Room-set die ons helemaal in de Game of Thrones-mood bracht. De tracks waarmee de Londenaar z’n show vulde deden ons helemaal aan de Middeleeuwen denken. Operazang en klavecimbels klonken zelden zo cool en eigentijds.
Forest Swords
Weinig producers kunnen een meeslepend, donker en episch verhaal beter muzikaal vertalen dan Forest Swords. Met de Brit z’n album ‘Engravings’ op de achtergrond is het ineens niet meer zo moeilijk om een strijdend leger voor de geest te halen. Ook heeft z’n geluid iets heel surreëels, waardoor de soundscapes al snel impossante, sublieme, maar onrealistische landschappen als dat bij The Wall evoceren.
Prayer
Er zijn eigenlijk verrassend weinig nummers waarvan je denkt: hmm, had wel filmmuziek kunnen zijn. Wat Yann Tiersen en Hans Zimmer doen, is toch nog net wat anders dan het geluid dat we van andere artiesten gewoon zijn. Een van de uitzonderingen hierop is de opkomende Britse muzikant Prayer: hij maakt wel degelijk liedjes slash composities die zó filmisch zijn dat ze echt op de beeldbuis thuis horen.
M83
De Franse singer-songwriter-producer Anthony Gonzalez maakt als M83 liedjes die sterk inzetten op bombast, iets dat z’n oeuvre gemeen heeft met Game of Thrones. Vooral het magnum opus ‘Hurry up, we’re dreaming’ moet het hebben van de grootse gebaren die bovendien even veel grootse emoties teweeg brengen. De artiest zijn dream-pop-soundscapes moet je ook gewoon aanvullen met de nodige dosis verbeelding, en een fantasy-reeks biedt het ideale middel om dat gat op te vullen.
Matchess
Middeleeuws, spannend en onrustig: het zijn drie adjectieven die in de zoektocht naar een Game of Thrones-soundtrack steeds terugkomen. Matchess weet ze te combineren in een sound die met psychedelica-drones ergens tussen organisch en synthetisch valt. Met neo-new age laat ze als the Red Woman alles lekker mystiek klinken, terwijl de zwevende noise je de indruk geeft dat er gevaar om elk hoekje loert.
Blanck Mass
Wie is er beter geschikt om clashende legers van een soundtrack te voorzien dan Blanck Mass, een van de twee heren van Fuck Buttons? Zijn geluid is op z’n minst van episch proportie te noemen en schuwt acceleraties niet. Tegelijk zinderend en ijzingwekkend is het wat ons betreft de geknipte soundtrack voor duistere en spectaculaire strijdscènes.