De Ghanese Centrale Bank publiceerde in juli nieuwe richtlijnen voor mobiele geldtransacties in het land. Om Mobile Money-diensten te kunnen aanbieden heb je voortaan een licentie nodig. De kandidaten staan te trappelen …
Afrika omarmt mobiele banken en mobiele betalingen. In april gaven wij hier al het voorbeeld van de Congolese banken, die via sociale netwerken belangstelling wekken voor hun merk en aan m-banking beginnen te werken. Wij legden toen ook uit hoe in een regio die vrijwel alle bankdiensten moet missen, een mobiele telefoon toch een soort bank bij hele bevolkingsgroepen op het uitgestrekte continent brengt.
Ook Ghana biedt een aantal inspirerende voorbeelden. De Centrale Bank (BoG) introduceerde er onlangs nieuwe richtlijnen voor het overschrijven van bedragen via een mobiele telefoon. Sinds begin juli is er voor het leveren van zogeheten “Mobile Money”-diensten een licentie vereist. Volgens Ecofin is het de bedoeling om te garanderen dat alleen wettelijk geregelde financiële instellingen mobiele financiële diensten kunnen aanbieden. Mobiele operators in Ghana beschikken nu over minder dan zes maanden om een aparte entiteit op te richten voor het “Mobile Money”-beheer.
Een van die operators is Airtel. Het sloot in Kenia een akkoord met de bank BGFI om klanten van talrijke Afrikaanse landen via hun mobiele telefoon toegang tot een bankrekening te bieden. Het gaat om vrij geavanceerde functies: je saldo raadplegen, je chequeboekje organiseren en geld overschrijven.