Hashtags inzetten op Facebook

Op 25/09/13
Deel via

De hashtag heeft in juni van dit jaar zijn intrede gaan op Facebook. Het minste wat men kan zeggen is dat hij niet vaak opduikt in de posts van de merken. Marketeers kunnen er nochtans op allerhande manieren gebruik van maken...

Het gebruik van hashtags  hebben de professionals van Twitter min of meer behoorlijk onder de knie. Ook om foto’s op Instagram aantrekkelijker te maken zijn hashtags schering en inslag. Facebook heeft, wat te verwachten was, half juni voor zijn ‘posts’ een gelijkaardige functionaliteit in het leven geroepen. Door gebruik te maken van de facebookhashtag #, krijg je een aanklikbare link, die je bij andere artikels over hetzelfde onderwerp brengt.

Wat is het verschil met Twitter? Iedere tweet is per definitie publiek. Op Facebook, waar de leden de parameters op het vlak van vertrouwelijkheid beter en beter kennen, is de toestand net tegenovergesteld. Toch post nog 28 % van de Facebookgebruikers publiek toegankelijke content, binnen het bereik van iedereen, vriend of niet. In marketingtermen is de conclusie overduidelijk: adverteerders hebben er alle belang bij om de leden ertoe aan te zetten hun content met hashtags publiek te maken.

Een recent voorbeeld is dat van de Bet Awards in de Verenigde Staten. De productie van Black Entertainment Television had er de gebruikers van Facebook toe aangezet om getagde content te produceren. Het resultaat: 9,3 miljoen interacties tijdens de uitzending. Het aantal ‘likes’ op de pagina nam toe met 741.363 of 53 %, ten opzichte van het vorige jaar.

Welke zijn de voordelen? De site Social Media Examiner raadt aan om de formule te testen en er de pluspunten van te beoordelen. Men kan zich verschillende voordelen voorstellen: - uw bereik of reach vergroten door gebruikers aan te trekken die uw content anders links hadden laten liggen; - uw merk/branding versterken door het gebruik van gepersonaliseerde hashtags (bijvoorbeeld voor evenementen of campagnes); - de interoperabiliteit tussen de sociale netwerken vergroten door identieke sleutelwoorden te gebruiken op Twitter, Facebook, Pinterest en Instagram.

We geven u tot slot nog drie tips voor een efficiënter gebruik: 1. Een hashtag is één enkel woord: #Mon Buzz devient #Monbuzz. 2. Hoofdletters of niet doet er weinig toe. 3. Gebruik hashtags die al circuleren. U trekt er gebruikers mee aan die u anders zou missen. Op sleutelwoorden zoeken is een makkie: tik gewoon www.facebook.com/hashtag/xxxxxx in, waarbij ‘xxxxxx’ staat voor de gezochte hashtag.