Hashtags zijn niet geschikt voor alle tweets. Voor marketingmanagers is het belangrijk te weten wanneer en hoe ze een hashtag best gebruiken. Dit zijn enkele do’s & dont’s als het over hashtags gaat. Best nuttige tips als je weet dat hashtags binnenkort misschein ook op Facebook opduiken... Een hashtag wordt op sociale netwerken weergegeven door het typografische symbool #, een hekje gevolgd door een of meer aan elkaar geplakte woorden. Het dient om boodschappen over één thema te bundelen. Zo kunnen twitteraars (gebruikers van Twitter) een discussie becommentariëren of volgen. Tweets bereiken op die manier een breder doelpubliek dan enkel je volgers. Gebruikt iemand bijvoorbeeld de hashtag #bnpparibasfortis in een post, dan kan een andere gebruiker op die hashtag klikken en zo alle posts weergeven die deze hashtag bevatten. Toch zijn hashtags optioneel. En we raden af er meer dan twee te gebruiken per post. Bijvoorbeeld om de lezer niet af te leiden, zodat hij klikt op de hashtag in plaats van op de link van de post.
De hashtag is niet verplicht en dus is het ook best mogelijk dat hij niet geschikt is voor alle tweets. Daarom is het belangrijk te weten wanneer en hoe je ze moet gebruiken. Hashtags kunnen om verschillende redenen zinvol zijn of net niet.
Een hashtag is OK om:
inhoud in categorieën onder te verdelen. We vertelden al dat het een uitstekende mogelijkheid is om inhoud te ‘klasseren’ per thema, zodat gebruikers het makkelijk terugvinden.
een post een persoonlijk karakter te geven. Een hashtag kan een minder ‘hippe’ post dynamischer maken door hem te linken aan verwante tweets.
een event te promoten. Door tijdens een event te tweeten met de hashtag van het event, kun je het voor, tijdens en na becommentariëren. Bovendien kun je volgen wat erover gezegd wordt en zelfs vragen stellen en beantwoorden. Op voorwaarde natuurlijk dat je de hashtag hebt gebruikt…
buzz te creëren. Een hashtag correct gebruiken, kan meer buzz rond een product of dienst creëren door een groter aantal views.
beknopt te zijn. Met een hashtag kun je een standpunt in één of twee woorden benadrukken.
Een hashtag is NIET OK wanneer hij:
niet coherent is. Heeft het gekozen sleutelwoord niets te maken met die welke je gewoonlijk gebruikt of niets gemeen heeft met jouw sector, dan dreigen je tweets onopgemerkt voorbij te gaan.
te veel woorden bevat. Een hashtag moet kort zijn. Bevat hij een hele gedachtegang of een zin, dan leidt hij nergens toe. In dat geval is de kans klein dat iemand anders hem gebruikt en dat hij traffic genereert. Kortom #eenhashtagnietopdiemaniergebruiken.
niet relevant is. Wanneer hij anders gezegd iets te maken heeft met het onderwerp van de post. Dat kan verwarring scheppen bij andere twitteraars. Of als hij enkel iets betekent voor jou, wat bijvoorbeeld dikwijls het geval is voor afkortingen.
je hem niet promoot. Een hashtag kan een fantastische commerciële tool zijn. Sommigen gebruiken hem zelfs als een tweede merk, waarbij ze de consument er zelfs toe aanzetten eerder de hashtag dan hun naam te gebruiken. Kijk maar naar McDonald en de beroemde #ImLovinIt of RedBull met zijn #GiveYouWings.
je een slechte keuze maakt. Op de site www.hashtags.org kun je hashtags in real time volgen. Wil je er een aanmaken, dan is het raadzaam om ze beginnen te volgen. Zo volgen ze jou ook automatisch en worden vooral je hashtags opgeslagen en gevolgd. Het leuke is dat je op deze site ziet of het sleutelwoord dat je wil gebruiken, nog niet bestaat. Andere sites bieden een min of meer vergelijkbare service aan, bijvoorbeeld Twemes.com en Wthashtag.com.
De hashtag wordt hoofdzakelijk gebruikt op Twitter, maar verlaat nu de Twittosfeer en richt zijn pijlen op andere sociale media (Instagram, Pinterest…). Zelfs Facebook zou zich laten verleiden volgens ‘Wall Street Journal’. Adverteerders zouden op die manier nauwkeuriger informatie krijgen om nog doelgerichtere reclame te kunnen maken. Has been de #, beweren sommigen. Vooral omdat het mogelijk is een zoekopdracht te lanceren in de zoekbalk zonder een hashtag te kleven aan een zoekwoord. Wij denken eerder dat het een nieuwe goudmijn is voor Facebook en de merken. Als je hem kunt gebruiken…