In 2012 was Pinterest het sociale netwerk waar je moest aanwezig zijn. De nieuwste hype, zeg maar. Veel banken zijn op de trein gesprongen, maar met welk resultaat?
In een van onze vorige artikels legden we uit waarom Pinterest links laten liggen volgens specialisten van sociale netwerken een vergissing zou zijn. En we gaven ook tips om efficiënt te investeren in dit medium. Waar staan we vandaag, meer dan een jaar na de geestdrift voor dit sociale netwerk waar je ontdekkingen en informatie in de vorm van foto’s pint? Wat zijn de ervaringen van banken op Pinterest?
Een eerste vaststelling is dat iets meer dan honderd banken een ‘board’ hebben op Pinterest. Daarvan zouden er slechts een heel klein aantal meer dan honderd volgers hebben. Sommige hebben er zelfs maar enkele tientallen! De meest actieve bank op Pinterest, althans in de Angelsaksische wereld, is Capital One (7.000 volgers, 1.059 gepinde foto’s op een twintigtal borden). Voor andere gebruikers lijkt de activiteit veeleer op een ‘flatliner’. Wells Fargo opende een Pinterest-account, maar er werd nooit een foto op gepind…
De financiële sector slaagde er eigenlijk niet in te overtuigen op Pinterest en geloofde in valse beloften zoals blijkt uit dit artikel. Citi deed een poging om te rekruteren via Pinterest, maar dat draaide uit op een flop. Zelfs Amex slaagde er niet in meer dan 440 abonnees te verzamelen, terwijl de gepinde foto’s en infographics toch vaak interessant zijn … De optimistische prognoses van consultants over het succes van Pinterest voor de bank zijn dus doorprikt. Net als de witboeken die succes garanderen! We zijn dus ver verwijderd van de ‘next big thing’!
Voor veel mensen is Pinterest in de eerste plaats een plek voor ontspanning (keuken, decoratie, beauty, vakantie,…) en niet echt een medium voor financiële zaken. De site Mybanktracker aarzelde medio mi-2012 trouwens niet om te blokletteren dat banken en Pinterest even goed samengaan als lam en tonijn! Wij willen het niet zo ver drijven, maar we kunnen stellen dat Pinterest interessant is voor de iets meer ‘perifere’ items zoals de architectuur van bankgebouwen, de aankleding van het interieur of de initiatieven op het gebied van marketing en reclame. Het bewijs leveren deze pagina’s van BankInnovation.